Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Henri Poulain (ID: psb.24085.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 485.039 (top 41%), Liczba łóżek od MJM: (brak koligacji) [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater PSB i Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
  • Zaloguj się
  • Urodzony prawdopodobnie w roku 1890
  • zmarł
 
  • Zaloguj się
  • Urodzona prawdopodobnie w roku 1890
  • zmarła
rodzice Zaloguj się
?1890-
   Zaloguj się
?1890-
|    |
2    3



|
Henri Poulain, bohater PSB, 1921-1978

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: około 1940): Zaloguj się ?1930
  • ilustracja
  • żona (ślub: dnia 12 IV 1961, Łódź, ): Zaloguj się ?1930
  • żona (ślub: ): ? ?, dzieci
    1. Ż Zaloguj się ?1960
    2. Ż Zaloguj się ?1960
  • ilustracja
  • Związek z: Zaloguj się ?1930
  • Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      POULAIN Henri (29 VI 1921 Epierre w Sabaudii, Francja - 22 X 1978 Łódź), scenograf
      Z pochodzenia Francuz, był synem Ernsta Josepha P. i Marąueritte z domu Balcean. Jego pierwszą żoną była Krystyna Prawdzic-Bentkowska, współzałożycielka T. Sezam (ślub ok. 1945), drugą Aniela Barbara Rowińska z domu Sekel, dziennikarka (ślub 12 IV 1961, Łódź); do końca życia był w długotrwałym związku z aktorką Mirosławą Marcheluk. Przed wojną rozpoczął studia w Ecole de Beaux-Arts oraz w Ecole des Arts Appliques a l`Industrie w Paryżu. W 1943, wywieziony z Francji przez Niemców na przymusowe roboty, znalazł się w Kaliszu, gdzie nawiązał kontakt z tajnym zespołem teatr. M. Lenka i S. Kazanowskiej; brał udział w organizowanych tam wieczorach dyskusyjnych i opracował scenografię do projektowanych przedstawień, m.in. „Nie-Boskiej komedii” i „Hamleta”. Związał się wtedy również z ruchem oporu i na jego polecenie dokonywał sabotaży w fabryce, w której był zatrudniony. Został za to wywieziony do ciężkiego obozu koncentracyjnego w Saksonii. W 1945 powrócił na stałe do Polski. Był współzałożycielem i współkierownikiem (z S. Zakrzewską) Robotniczego T. Lalek Sezam w Piotrkowie Trybunalskim, powołanego do życia decyzją MKiS w maju 1950.
      Projektował tu m.in. scenografię do inaug. spektaklu „O straszliwym smoku i dzielnym rycerzu”, do „Gęgorka” i „Mistrza Pathelin” we własnej insc. (1951). Po przyłączeniu Sezamu w styczniu 1953 do T. Lalek Pinokio w Łodzi, pełnił tu do końca sez. 1955/56 funkcję scenografa (m.in. przygotowana już w 1952 „Baśń o pięciu braciach”, „Zaklęty kaczor”, 1955); ze sceną tą współpracował także w latach nast. (m.in. „Guignol w tarapatach”, 1959). W sez. 1953/54 współpracował z T. Ziemi Łódzkiej (m.in. „Ożenek”, 1954). W sez. 1960/61-1977/78 był związany stale z łódz. T. Nowym; jego pierwszą pracą była scenografia do „Obrony Sokratesa” w reż. K. Dejmka na inaug. Małej Sceny we wrześniu 1960. Najgłośniejsze prace stworzył tu we współpracy z reżyserami: T. Mincem (m.in. „Czerwona magia” 1963, „Życie Galileusza” 1965, „Sen srebrny Salomei” 1966) i W. Zatorskim („Życie jest snem” 1969, „Król Mięsopust” 1971). Współpracował także z innymi scenami łódz.: z T. im. Jaracza (m.in. „Czarownice z Salem”, „Poskromienie złośnicy"), T. Ziemi Łódzkiej („Wyzwolenie”, „Cyrulik sewilski"), T. Powszechnym („Pies ogrodnika”, „Baba-dziwo"), T. 7 15 („Obrona Ksantypy"), T. Wielkim („Tosca”, „Aida"), Operetką („Słomkowy kapelusz"), a także z T. Lalek Arlekin, studenckim t. Pstrąg i ośrodkiem łódz. TV. Gościnnie projektował dek. w teatrach Warszawy, Krakowa, Gdańska, Poznania, Olsztyna, Torunia i Jeleniej Góry. Ostatnią jego pracą w Łodzi była scenografia do „Patny” wg „Lorda Jima” w T. Nowym (1976). Potem ciężko chorował, poświęcił się gł. malarstwu (m.in. przerwany przez śmierć cykl obrazów o getcie warsz., inspirowany książką H. Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem"). Był scenografem o rozległej skali poetyckiej, w jego dek. „przeważały barwy ciemne, mroczne: czernie, granaty, rdza, czasem tylko rozjaśnione słoneczną zielenią. Uciekając się często do zagęszczania elementów plastycznych, dobierał je z wielką kulturą i troską o ich semantyczną wymowę” (W. Orłowski). Tworzył dek. surowe, architektoniczne (m.in. „Juliusz Cezar” 1960, „Patna"), czasem oszczędność środków rekompensując tworzeniem kompozycji abstrakcyjnych (projekcje świetlne w „Obronie Sokratesa” oraz „Idiocie” 1971) czy surrealistycznych („Radosne dni” 1965, „Lekcja” i „Szaleństwo we dwoje” 1966). Najbardziej efektowne były jednak scenografie bogate dekoracyjnie, zrodzone z fascynacji dawnym malarstwem, jak „breughlowska” „Czerwona magia”, inspirowana malarstwem flamandzkim, szczególnie w kostiumach i kolorycie sceny, z wyrazistymi symbolami nieba, piekła i czyśćca, na tle panoramy wpisanej w kształt ludzkiego oka, jakby „skrót obrazu świata zdeformowanego przez mentalność człowieka średniowiecza” (W. Orłowski); jak „Sen srebrny Salomei” z ikoną nadnaturalnej wielkości, w której twarz trafiały strzały podczas bitwy; jak transponujący ironicznie barok „Król Mięsopust”.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.13892.1
      Polski Słownik Biograficzny t. 28 str. 271: psb.24085.1

    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 12.06.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie

    Thank you for using
    my website Sejm-Wielki.pl

    This is part of The Great Minakowski Genealogy (Wielcy.pl), which contains the genealogy of 1,200,000 people from the Polish elite from the Middle Ages to Today.

    What you see here is the free portion (about 12%).
    Please support me so that it can continue to be available for free.

    Just subscribe to the full version (Wielcy.pl) and this window will not appear.

    Marek Jerzy Minakowski

    1-year subscription (79 zł)
    lifetime subscription (390 zł)

    log in if you already have an account here

    Close this window for now

    IP: 52.14.236.72