Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

Ż Eleonora Leontyna Żuczkowska (ID: psb.8143.5)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 88.534 (top 8%), Liczba łóżek od MJM: 16 [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater PSB, artykuł w Nekrologii, bohater Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
 
Przodkowie: drzewo "16"drzewo "32"drzewo "64"

pradziadkowie ?    ?    ?    ?
&    &    &    &
?    ?    ?    ?
|    |    |    |
8 | 9    10 | 11    12 | 13    14 | 15
|    |    |    |
dziadkowie ? ?    Zaloguj się
?1740-
   Zaloguj się
?1750-
|    |    |    |
4    5    6    7



 


|    |
rodzice Zaloguj się
ca 1756-1839
   Zaloguj się
ca 1771-1841
|    |
2    3



|
Eleonora Leontyna Żuczkowska, bohater PSB, 1803-1895

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • Mąż (ślub: dnia 24 XI 1836, Warszawa, par. św. Andrzeja (obecn. m. Warszawa), ): Zaloguj się, bohater PSB 1805-1861 , (Rodzice : Zaloguj się, bohater Wiki 1772-1832 & Zaloguj się ?1770-)
  • Rodzeństwo, bratankowie lub siostrzeńcy/bratanice lub siostrzenice

    1. **Eleonora Leontyna Żuczkowska**
    2. M Zaloguj się artykuł w Nekrologii ca 1806-1880
      ■  & Zaloguj się ca 1817- dzieci | M Zaloguj się ca 1844- |
      □  & Zaloguj się ca 1831-
    3. M Zaloguj się ca 1810-1810
    4. Ż Zaloguj się ca 1811-1850/
      □  & Zaloguj się urzędnik Królestwa Polskiego (1850) , artykuł w Nekrologii ca 1811-1850

    Stryjowie lub wujowie oraz ciotki, i kuzynki

    1. Ż Zaloguj się ca 1771-1841
      ■  & Zaloguj się ca 1756-1839 dzieci | Ż Eleonora Leontyna Żuczkowska 1803-1895| M Zaloguj się ca 1806-1880| M Zaloguj się ca 1810-1810| Ż Zaloguj się ca 1811-1850/ |

    Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. HALPERT Borys (1805-1861) tłumacz, dyrektor teatrów
    2. ŁASZCZYŃSKI Władysław Maurycy (1840-1895) zootechnik, dyrektor szkoły
    3. ŁASZCZYŃSKI Bolesław (1842-1909) malarz
    4. ERNEMANN Maurycy (1800-1866) pianista, kompozytor, pedagog
    5. ŁASZCZYŃSKI Stanisław Ignacy (1872-1939) chemik, wynalazca, przemysłowiec
    6. ŁASZCZYŃSKI Stanisław Roman (1922-1964) doktor nauk ekonomicznych
    7. ŁASZCZYŃSKA Olga (1912-1971) historyk, wydawca źródeł, kustosz na Wawelu
    8. ŁASZCZYŃSKI Jakub Ignacy (1791-1865) prezydent Warszawy, gubernator cywilny, członek rady Stanu
    9. GAGATNICKA Józefa (1859-1938) nauczycielka
    10. EPSTEIN Józef (1795-1876) bankier, filantrop
    11. ŁABĘCKI Antoni (1773-1854) prawnik, mecenas
    12. MORACZEWSKI Maciej Adam (1840-1928) architekt, inżynier, budowniczy
    13. STARZEŃSKI Józef Nikodem h. Lis (ok. 1710-1785), kasztelan gnieźnieński
    14. MORACZEWSKI Jędrzej Edward (1870-1944) inżynier kolejowy, działacz socjalistyczny, premier RP
    15. IDŹKOWSKI Adam (1798-1879) architekt, budowniczy
    16. ŁABĘCKI Hieronim Hilary (1809-1862) leksykograf, historyk górnictwa i hutnictwa
    17. STARZEŃSKI Jacek (1756-1816), prowincjał dominikanów litewskich
    18. PRÓSZYŃSKI Tadeusz Anastazy (1873-1925) publicysta, poseł
    19. PRÓSZYŃSKI Stanisław Antoni (1899-1970) dziennikarz, działacz oświatowy i niepodległościowy
    20. ROSEN Mathias (1804-1865) bankier, działacz społeczny

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:

      HALPERTOWA Leontyna, właśc. Eleonora H., z Żuczkowskich (14 IV 1803 Puławy - 19 III 1895 Warszawa), aktorka
      Był córką Grzegorza Żuczkowskiego i Anny z Gołębioskich, żoną => Borysa H. Do 1836 używała na scenie nazwiska Żuczkowska. Brak wiadomości dotyczących jej życia przed pierwszymi występami w t. warszawskim. Niektóre źródła informują, że pierwsze kroki na scenie stawiała w zespole prowincjonalnym K. Bauera, inne sugerują, że była uczennicą B. Kudlicza. W 1821 debiutowała w T. Narodowym w Warszawie: 12 IV w roli Sabiny („Horacjusze"), 26 IV w roli Emilii („Cynna"), 22 V w komedii „Karykatury”, nie została jednak zaangażowana. Nie wiadomo, czy w 1821-23 występowała w innych teatrach. 4 I 1824 ponownie debiutowała w Warszawie rolą Ryxy („Ludgarda") i została przyjęta. W t. warsz. występowała do końca swej kariery aktorskiej (z dwuletnią tylko przerwą w 1830-32). Na początku 1824 H. grała m.in. Joannę („Dziewica Orleańska"), rolę tyt. w „Fedrze” J. Racine'a i Klarę („Matka rodu Dobratyńskich"). W tymże roku wzięła udział w serii przedstawień warsz. T. Narodowego w Płocku, Poznaniu i Kaliszu; grała wówczas przede wszystkim role tragiczne, m.in. Szimenę („Cyd"), Alzyrę („Alzyra"), Ludwikę („Intryga i miłość"), Hedelmonę (czyli Desdemonę - „Otello” w przeróbce J. Ducisa). Wkrótce stała się groźną rywalką J. Ledóchowskiej. W 1825 osiągnęła wielki sukces w roli Hermiony („Andromacha” J. Racine'a). Wskutek sytuacji istniejącej w t. warsz. w 1825-30 H. zmuszona była grać przede wszystkim w melodramatach i komediach. Początkowo role te sprawiały jej pewne trudności, przezwyciężyła je jednak szybko; stała się wkrótce świetną wykonawczynią ról fredrowskich, m.in. Zofii („Przyjaciele") i Elwiry („Mąż i żona"). W 1827 zagrała swą pierwszą rolę charakterystyczną - Viardę („Precjoza"), budząc sensację i zachwyt jej interpretacją. Następne sukcesy przyniosły H. role w komediach: w 1829 - Malwina („Malwina, czyli Małżeństwo ze skłonności"), a w 1830 - Amelia („Księżna i paź"); obie sztuki wystawiono w jej przekładzie. W tym czasie grała już z pełną swobodą w komediach „wyższych”. W 1830 chciała wyjechać do Paryża, ale nie udało się jej zrealizować tego zamiaru. W tymże roku wyjechała do Lwowa, gdzie zdobyła ogromne powodzenie występując od 24 IX do 6 XII 1830 w trzynastu rolach (znanych już w Warszawie); szczególnie podobała się jako Amelia („Trzydzieści lat, czyli Życie szulera"), Joanna („Dziewica Orleańska") i Jadwiga („Harald"). 4 XII 1831 wystąpiła w Krakowie w roli Barbary („Barbara Radziwiłłówna” A. Felińskiego), po czym przypuszczalnie odbyła podróż za granicę. W 1832 wróciła do Warszawy (występy wznowiła 5 VIII), a powrót jej został radośnie powitany przez publiczność i recenzentów, którzy spodziewali się słusznie, że artystka tej miary zdoła nieco ożywić t., na którym przygnębiająca atmosfera popowstaniowa wycisnęła swoje piętno. Od chwili otwarcia nowych t. - Wielkiego i Nowego Rozmaitości występowała na obu scenach. Sytuacja repertuarowa zmusiła ją w tym czasie do zupełnego zaniechania ról tragicznych. W 1834 grała m.in. w komediach E. Scribe'a, a w premierowym przedstawieniu „Ślubów panieńskich” wystąpiła w roli Klary. Najczęściej grała w komediach salonowych i melodramatach, które dostarczały jej pola do efektownych popisów aktorskich. W rolach „namiętnych kochanek i nieszczęśliwych heroin” wyciskała widzom łzy z oczu, toteż jej nazwisko na afiszu gwarantowało doskonałą frekwencję. 24 XI 1836 odbył się w Warszawie jej ślub z Borysem Halpertem; od 30 XI tego roku zaczęła używać w pracy scen. nazwiska męża. Był to okres pełnego rozkwitu jej talentu. 27 VI 1837 grała główną rolę, Jenny, w przetłumaczonym przez siebie melodramacie „Wariatka”. Rola ta stała się jednym z największych jej sukcesów scenicznych. W tymże roku pojawiły się w prasie zagranicznej (niem. i franc.) artykuły wyrażające zachwyt dla wielkiego talentu Halpertowej. Jednocześnie w prasie pol. zaczęto atakować pozycję artystki w sposób dość niewybredny, toteż myślała ona nawet o ustąpieniu ze sceny. W ostatnim dziesięcioleciu swych występów na scenach obu t. warsz. w tzw. pierwszych rolach nie miała możliwości grania w sztukach, które by najbardziej odpowiadały rodzajowi jej talentu (brak w repertuarze Szekspira i Schillera). Nadal więc szukała dla siebie ról w melodramacie, a zachęcona powodzeniem „Wariatki”, a także „Rity Hiszpanki”, poddała się gustom publiczności i zaczęła nieco przerysowywać niektóre odtwarzane przez siebie postacie w melodramatach. Natomiast gra jej w repertuarze komediowym spotykała się z równie entuzjastycznym przyjęciem krytyki, jak i publiczności. W końcu lat czterdziestych występowała coraz rzadziej. W 1849 nie pokazywała się na scenie przez wiele miesięcy. Kiedy 15 XI 1849 wystąpiła w roli tyt. w dramacie „Maria Joanna”, przyjęto ją entuzjastycznie; występy jej ograniczyły się jednak tylko do kilku przedstawień. W następnym roku przebywała na kuracji w Busku, stamtąd wyjechała za granicę. W końcu 1850 występowała jeszcze kilkakrotnie, w poł. grudnia tego roku złożyła podanie o zwolnienie (powodem jej odejścia z t. było podobno nerwowe drżenie głowy). W 1851 pożegnała publiczność serią przedstawień zakończonych benefisem, na który wybrała przełożoną przez siebie „Adriannę Lecouvreur”. Przedstawienie pożegnalne (26 II 1851) stało się ostatnim wielkim triumfem artystki. W 1859 ukazała się jeszcze raz na scenie - w stulecie urodzin F. Schillera deklamowała jego „Rękawiczkę”.
      Obdarzona była świetnymi warunkami zewnętrznymi; zaliczano ją do najpiękniejszych kobiet epoki. Wysoka i zgrabna, miała regularne rysy twarzy, małe usta i duże, wyraziste, niebieskie oczy. „Wszystkim obdarzyła ją natura, co stworzyć może wielką artystkę” - pisał w początkach jej kariery K.W. Wójcicki. Głos piękny, chociaż niezbyt donośny, wyszkoliła znakomicie.
      Początkowo naśladowała w grze J. Ledóchowską, ale dzięki swej indywidualności szybko zaczęła przezwyciężać panujące w T. Narodowym tradycje klasycznej konwencji aktorskiej, wprowadzając do swej gry większą prostotę. H. i jej długoletniemu partnerowi, Wojciechowi Piaseckiemu, zawdzięczano pojawienie się w t. warsz. nowego stylu gry, bliższego współczesnym gustom. Role swoje zawsze opracowywała starannie; odtwarzane przez nią charaktery były po mistrzowsku wycieniowane. Przekazała swoim następcom znakomicie opanowaną sztukę mówienia, która stała się piękną tradycją tej sceny. J. Kotarbiński wspominał: „Mój mistrz i nauczyciel, Królikowski, wywodził swą umiejętność od Halpertowej, jako reformatorki dykcji opartej na prawdzie i naturalności w przeciwieństwie do patosu dawnej szkoły pseudoklasycznej”. Była aktorką o ogromnej skali talentu, największą w swoim okresie. Świetna odtwórczyni tragicznych postaci Fedry czy Andromaki J. Racine'a, czarowała jednocześnie wdziękiem i lekką interpretacją Mirandoliny C. Goldoniego. Po mistrzowsku umiała wydobywać podteksty, które widownia, admirująca jej grę, zawsze pojmowała. Zgodnie z potrzebami swego talentu próbowała (ale bez większych rezultatów) przywrócić w repertuarze t. warsz. tragedię. W 1844 ukazała się we fragm. „Cyda” i „Fedry”, w 1845 - we fragm. „Horacjuszów” i „Dziewicy Orleańskiej”, a wreszcie w grudniu 1845 „Dziewica Orleańska” została wystawiona w całości z H. w roli tytułowej. Z dużym powodzeniem wprowadzała na scenę warsz. utwory J. Korzeniowskiego. Powszechnie uważano, że wielką popularność swych sztuk zawdzięczał on jej znakomitym kreacjom; Cecylia („Panna mężatka") w wykonaniu H. przeszła do legendy t. pol., a Szenionowa („Żydzi") - to jej drugi wielki triumf w roli charakterystycznej. Poza pracą aktorską w t., przełożyła dla sceny pol. kilkanaście sztuk francuskich. Poważnie liczono się ze zdaniem artystki w sprawach teatralnych. Niezwykle trafnie potrafiła oceniać rodzaj i skalę talentu młodych debiutantów. W latach trzydziestych zainteresowała się rozwojem dwóch aktorów: A. Żółkowskiego-syna i B. Dawisona. W 1845-47 pracowała w warsz. Szkole Dramatycznej; jej uczennicami były m.in. E. Ziemińska, J. Mazurowska.
      Po zejściu ze sceny była przez czterdzieści cztery lata emerytką. Przez cały ten czas interesowała się życiem teatr. Warszawy; chodziła do t., pomagała w organizowaniu przedstawień amatorskich, nie odmawiała cennych uwag swoim następczyniom. Była też członkiem jury konkursów dram., współpracując z F. Skarbkiem. Do późnej starości miała umysł żywy i gromadziła wokół siebie liczne grono przyjaciół. Gdy umierała w dziewięćdziesiątym drugim roku życia, tylko nieliczni pamiętali ją ze sceny, ale w dniu pogrzebu zostały odwołane próby w t. warszawskich.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.40797.1
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.77052.5
      Polski Słownik Biograficzny t. 9 str. 255: psb.8143.5
      Polski Słownik Biograficzny t. 9 str. 255: psb.8144.1
      n.76487 Nekrologia Minakowskiego (76487)
      sw.43753 Informacja p. Anny z Łaszczyńskich Kulińskiej (z 4.11.2007)
      sw.81838 Kazimierz Reychman, Szkice genealogiczne, Warszawa 1936

    źródła:
    - ślub: Akt małżeństwa: Warszawa św. Andrzej (obecn. m. Warszawa), rok 1836, nr aktu 148 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://metryki.genealodzy.pl/metryki.php?op=kt&ar=1&zs=0159d&sy=1836&kt=2 [podgląd]
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 24.04.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie

    Thank you for using
    my website Sejm-Wielki.pl

    This is part of The Great Minakowski Genealogy (Wielcy.pl), which contains the genealogy of 1,200,000 people from the Polish elite from the Middle Ages to Today.

    What you see here is the free portion (about 12%).
    Please support me so that it can continue to be available for free.

    Just subscribe to the full version (Wielcy.pl) and this window will not appear.

    Marek Jerzy Minakowski

    1-year subscription (79 zł)
    lifetime subscription (390 zł)

    log in if you already have an account here

    Close this window for now

    IP: 13.58.151.231