Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogia Potomków Sejmu Wielkiego
Zaloguj się kontakt
Imię Nazwisko: 

Journal des séances et des actes du Grand Sejm (1788-1792)
traduits dans la langue et les réalités des personnes nées au XXIe siècle

IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
17881788-051788-101788-111788-12
17891789-011789-021789-031789-041789-051789-061789-071789-081789-091789-101789-111789-12
17901790-021790-031790-041790-051790-061790-071790-081790-091790-101790-111790-12
17911791-011791-021791-031791-041791-051791-061791-091791-101791-111791-12
17921792-011792-031792-041792-05
Білоруська мова
Deutche sprache
English language
Français
Lietuvių kalba
Latviešu valoda
Język polski
Українська мова
       Index des personnes
Index des sujets

lundi, 14 décembre 1789 « mardi, 15 décembre 1789 » jeudi, 17 décembre 1789

Rapport de la session

Językiem polskiego studenta

W sali senatu, po uczestnictwie Pana Prezydenta, Pan Stanisław Małachowski, Marszałek Sejmu Polski-Ukrainy, wezwał Wysokie Izby do zajęcia się kwestią skarbową. Zaproponował rozważenie projektu przedstawionego przez delegację, mającego na celu określenie sytuacji finansowej miasta Warszawy.

Książę Kalikst Poniński, generał-armii polsko-ukraińskiej, odpowiadając na wniosek niektórych członków Izby Poselskiej, przedstawił listę osób zaproponowanych do zasiadania w sądach sejmowych. Po przeczytaniu wykazu osób, lista została zaakceptowana.

Pan Jan Łuszczewski, sekretarz sejmu, przedstawił projekt dotyczący podziału sumy czterystu tysięcy złotych przeznaczonej dla Warszawy, z zaleceniem, aby została ona wypłacona miastu w najbardziej dogodnych ratach. Wywołało to dyskusję na temat sposobu wypłaty tej kwoty przez miasto. Ostatecznie jednomyślnie zdecydowano, aby Warszawa dokonała płatności w czterech ratach, uwzględniając podatek kominiarski, po przeprowadzeniu dalszych dyskusji przez wszystkie władze miejskie i specjalnie wyznaczonych urzędników.

Z powodu tego nowego podatku na miasto wywołano dyskusję dotyczącą wniosku złożonego przez miasta Korony i Litwy, w którym apelowano o uwzględnienie ich zagadnień. W toku debaty pojawiły się różne opinie: niektórzy krytykowali sposób zwołania przedstawicieli miast przez władze Warszawy, inni argumentowali za wysłuchaniem ich próśb i legislatywnym rozwiązaniem sprawiedliwym dla wszystkich stronnictw. W końcu, z inicjatywy Pana Prezydenta, postanowiono, że zażalenie miast zostanie przedstawione Izbie Poselskiej, a następnie zostanie rozpatrzone przez komitet 44 Posłów Pieczętarzy, którzy przedstawią swoje wnioski Parlamentowi.

Dalsze prace izb zostały zawieszone do czwartku, 17 grudnia, na godzinę 10:00.

American student's style

As President His Majesty took his seat in the Senate chamber, Mr. Stanisław Małachowski, the Speaker of Poland-Ukraine requested that the assembly turn its attention to fiscal matters, specifically a project submitted by the Deputation for approval by the Representatives of the City of Warsaw, and engage in deliberations. "5.

A motion was raised by General-Major Kalikst Poniński of the Polish-Ukrainian army, responding to some Representatives' demands to identify those intended to be appointed as informants to Congressional Courts, presenting a registry of said individuals. Upon reading, the registry was submitted for the grace of His Holiness.

Mr. Jan Łuszczewski, Congressional Secretary read out "The Project for allocating four hundred thousand to the city of Warsaw, to be disbursed monthly in equal parts to the Public Treasury. Debates ensued regarding how else this sum might be paid by the city. Ultimately, it was unanimously agreed that Warsaw should settle the amount in four installments, based on the chimney tax, following further discussions with all City Magistracies, Warsaw jurisdictions, and officials from the Treasury Commission; thereafter, the tax would be evenly spread based on bed-space capacity."

In light of this newly established tax for the capital city, there were requests to read the memorial submitted by all Crown Cities of Poland-Ukraine and Lithuania-Belarus outlining their appeals to the Houses of Congress. This prompted various opinions: some criticized the cities for being unlawfully convened by the Warsaw Magistrate; others advised that their requests be heard, and that what is justly agreed upon be permitted by law; yet others insisted that the Cities' demands detailed in the Memorial be referred to the 44 Representative Stampers. After examination by these 44 Representatives, the matters would then be reported back to the Houses of Congress. This position, once supported by the President, led to the decision to present the Cities' request to the Houses, passing it on to the 44 Representative Stampers for their opinion.

The session was adjourned until next Thursday at 10 AM, which is December 17. >

Personnes mentionnées

Jan Paweł Łuszczewski, poseł z Sochaczewa od 22.11.1790 (1790-1792), sekretarz sejmu do 22 listopada 1790 (geneal.); Stanisław Małachowski, poseł z Sandomierza (1788-1792), referendarz wielki Polski-Ukrainy, marszałek Sejmu marszałek konfederacji Polski-Ukrainy (geneal.);
Kalikst Poniński, generał-major wojska Polski-Ukrainy (geneal.);

Texte source

Connectez-vous ou abonnez-vous à la Grande Généalogie de Minakowski (Wielcy.pl) pour accéder à cette section.

Log in or register (create an account)

If you do not have account here, or you have forgotten you password,
or you don't know if you have ever had an account here —
leave the blank passoword field. We will deal with it.
Email address:
Password:
Remember login
I do not remember my password



Acte publié (Volumina Legum, 113)

Językiem polskiego studenta

Utworzenie komisji porządkowych cywilno-wojskowych w Polsce-Ukrainie oraz Litwie-Białorusi

Wychodząc naprzeciw potrzebie lepszego zarządzania oraz dbałości o porządek w poszczególnych regionach kraju, Pan Prezydent w porozumieniu z Parlamentem zdecydował o utworzeniu w poszczególnych województwach, ziem i powiatach Polski-Ukrainie i Litwy-Białorusi specjalnych komisji porządkowych. Celem tych komisji jest nie tylko utrzymanie porządku wszystkich spraw związanych z wojskowością, ale również dbałość o ekonomię i dobrostan publiczny w województwach i ziemskich powiatach. Oto szczegółowy opis nowo przyjętego prawa.

Od teraz, każde województwo, ziemia i powiat są zobowiązane do wyboru dwudziestu dziewięciu komisarzy, którzy będą zajmować się szerokim spektrum zagadnień – od wojskowości począwszy, a na ekonomicznych skończywszy. Komisje wybierane mają być przez uczestników sejmików złożonych z senatorów, urzędników i obywateli dobro ugruntowanych, co ma zapewnić ich demokratyczny i reprezentatywny charakter. Skład komisji będzie aktualizowany co dwa lata, z zachowaniem pewnej ciągłości poprzez wybieranie części nowych komisarzy spośród osób już służących. Każdy z komisarzy musi mieć ukończone dwadzieścia lat i jest zobowiązany do przysięgi lojalności wobec państwa.

Zadania komisji są różnorodne, w skład których wchodzą, między innymi, rewizje zakwaterowania wojska i dbałość o regularną wypłatę żołdu, zarządzanie rekrutacją oraz kontrola nad paszportami podróżnych w celu zapobiegania dezercji i wędrówki bezdomnych. Komisje będą również odpowiedzialne za przeprowadzanie inspekcji lokalnych szpitali, zarządzanie funduszami edukacyjnymi i lustrację rzek, by nie stwarzały one przeszkód w handlu i komunikacji.

Komisje będą również wydawały uniwersały zachęcające do osiedlania się w kraju, aby wspierać rozwój lokalnych gospodarek i populacji. Oferują także ochronę przed arbitralnymi aresztami dóbr kupieckich, co ma wspierać rozwój i ochronę handlu. Przewidziano też regulacje dotyczące zarządzania podatkami, z zastrzeżeniem, że zbierane fundusze mają być używane wyłącznie na publiczne interesy i nie mogą być niewłaściwie wykorzystywane.

W ramach dbałości o ekonomię lokalną, komisje porządkowe będą miały obowiązek wspierania rozwoju rolnictwa, handlu i rękodzieła, a także ochrony interesów zajmujących się ręczną pracą i wydobyciem zasobów mineralnych. Dodatkowo, mają dbać o dobrostan obywateli poprzez utrzymywanie szpitali i zarządzanie funduszami na edukację młodzieży oraz pomagać w radzeniu sobie z nędzą i ubóstwem w lokalnych społecznościach.

Wszystkie te działania powinny łącznie przyczynić się do lepszego zarządzania poszczególnymi regionami kraju, poprawy stanu gospodarki oraz ogólnego bezpieczeństwa i porządku publicznego. W myśl nowego prawa, jest to istotny krok naprzód w dziedzinie samorządności oraz sprawności administracji publicznej w Unii.

American student's style

Civil and Military Order Commissions for States, Counties, and Districts in Poland-Ukraine.

As an undergrad scribbling for my hometown paper, trying to decipher 18th century Polish-Lithuanian governance could feel as tough as translating Shakespeare for a crowd of football fans during halftime. But hey, the powers that be wanted a detailed summary of the recently adopted law, so here goes nothing!

The Union's recent act establishes "Civil and Military Order Commissions" for the administrative regions within Poland-Ukraine and Lithuania-Belarus. The gist of it: each state, county, and district will now form a commission to oversee, well, pretty much everything – from ensuring military discipline to managing economic resources and maintaining public order. These commissions are like small local governments, each made up of sixteen noble lay citizens and three from the clergy, chosen by the local congress after every two years.

Why the clergy? Might be hard to fathom for our secular sensibilities, but religion and state governance were as intertwined as vines in an 18th-century vineyard. However, don't think that these commissions were exclusive clubs; confessions, war criminals, and even those with tainted honor could participate - true egalitarianism, or perhaps just desperate for warm bodies.

The catch is, serving in these commissions is a voluntary gig – no paycheck included. Why would anyone do it? Civic duty, certainly; also, no one could advance to higher office or receive any honorifics without putting in their time here first. That's one way to ensure people step up to the plate.

These commissions have got their hands full. They're responsible for overseeing everything from the local military presence to the tax collection process – and let's not even get started on their civic duties, from managing roads to regulating the flourishing (or not) local industries. They're the ones making sure the troops are fed, housed, and paid, a system designed to keep both the soldiers and the local population content – or at least, not at each other's throats.

Plus, the commissions must keep meticulous records of everything – from the local population to the details of every shop and industry – and make all this info available to the Treasury. Because knowledge is power, and clearly, the Treasury loves feeling omnipotent.

But hey, it's not all bureaucracy and paperwork. These fine folks also look out for the little guy. They’re supposed to promote education, manage charitable resources, and basically ensure that life doesn't go completely off the rails for the constituents. At least, that's the idea. How it works in practice, that's another story – one we’ll perhaps write about in our next dispatch.

Until the next episode of "18th Century Governance: An Undergrad's Attempt to Make Sense of It All," stay tuned and read up on those history books – because who knows, your local congress might just quiz you on it one day. Or if not, maybe it’ll help you sound smarter than your peers, which is always rewarding in its own right.

Personnes mentionnées

Stanisław August Poniatowski, król/prezydent Unii Polski-Ukrainy i Litwy-Białorusi z Łotwą (geneal.);

Texte source

Connectez-vous ou abonnez-vous à la Grande Généalogie de Minakowski (Wielcy.pl) pour accéder à cette section.

Log in or register (create an account)

If you do not have account here, or you have forgotten you password,
or you don't know if you have ever had an account here —
leave the blank passoword field. We will deal with it.
Email address:
Password:
Remember login
I do not remember my password




Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
Baza jest uzupełniana codziennie
— bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 01.06.2024.
© 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie