Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogia Potomków Sejmu Wielkiego
Zaloguj się kontakt
Imię Nazwisko: 

Dziennik posiedzeń i ustaw Sejmu Wielkiego (1788-1792)
w tłumaczeniu na język i realia ludzi urodzonych w XXI wieku

IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
17881788-051788-101788-111788-12
17891789-011789-021789-031789-041789-051789-061789-071789-081789-091789-101789-111789-12
17901790-021790-031790-041790-051790-061790-071790-081790-091790-101790-111790-12
17911791-011791-021791-031791-041791-051791-061791-091791-101791-111791-12
17921792-011792-031792-041792-05
Білоруська мова
Deutche sprache
English language
Français
Lietuvių kalba
Latviešu valoda
Język polski
Українська мова
       Indeks osób
Indeks tematów

piątek, 3 czerwca 1791 « poniedziałek, 6 czerwca 1791 » wtorek, 7 czerwca 1791

Relacja z obrad

Językiem polskiego studenta

Dzisiejsze posiedzenie Parlamentu rozpoczął Pan Stanisław Małachowski, marszałek Sejmu, informując, że projekt poprawy policji miał zostać przedstawiony, jednak opóźnienia w drukarni sprawiły, że posłowie będą dyskutować nad nim na sesjach nieformalnych. Marszałek zachęcił parlamentarzystów do dzielenia się uwagami na temat projektu, by wspólnie go dopracować. Następnie zapowiedział, że po omówieniu tego tematu przejdzie do kwestii finansowania zagranicznych endeworów Unii.

Pan Tadeusz Mostowski, senator kasztelan z Raciąża, chwalił Konstytucję 3 maja i jej konsekwencje dla Narodu, sugerując, że siła kraju zależy teraz od zorganizowania armii i egzekucji prawa. Ostrzegł przed kończeniem sesji Sejmu bez rozwiązania bieżących kwestii. Wzywał Prezydenta, aby za priorytet uznał dalszą pracę nad zabezpieczeniem przyszłości kraju.

Tekst projektu przygotowanego przez delegatów odczytał Pan Jan Łuszczewski, sekretarz.

Pan Ignacy Zakrzewski, poseł z Poznania zabrał głos na temat potrzeby ograniczenia liczby marszałków i podskarbich. Podziękował Prezydentowi za przejrzystość w nominacjach, ale podkreślił potrzebę dalszych uregulowań w wojsku i skarbie.

Pan Stanisław Małachowski, marszałek prosił wszystkich o przesyłanie swoich opinii do delegacji.

Propozycja Pana Stanisława Wojczyńskiego, posła z Rawy Mazowieckiej dotycząca wyznaczenia 500,000 zł na sprawy zagraniczne i 590,000 zł na wydatki nieprzewidziane w budżecie została krytycznie odebrana, co wywołało dyskusję.

Pan Stanisław Sołtyk, poseł z Krakowa zapowiadał prezentację efektów pracy zagranicznej delegacji, akcentując skuteczność dyplomatycznych starań ponad militarną siłę. Z kolei Pan Albin Skórkowski, poseł z Sandomierza kwestionował potrzebę wygórowanych rezerw finansowych, zwracając uwagę na oszczędność i możliwość korzystania z agentów zamiast pełnoprawnych ambasadorów.

Sesja była gorąca, pełna wymiany opinii i zażartej debaty. Posłowie zdawali sobie sprawę z konieczności znalezienia odpowiedniego finansowania dla spraw zagranicznych w obliczu rosnących wyzwań politycznych. Król Stanisław August Poniatowski wezwał do rozważnego, ale szybkiego postępowania w tej sprawie, podkreślając znaczenie dyplomatów i innych wysłanników narodowych.

Ostateczne głosowanie objęło propozycje regulacji wydatków na sprawy zagraniczne i nieprzewidziane, które zostały przyjęte większością głosów, dowodząc determinacji parlamentu w kwestionowaniu i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji finansowych.

Posiedzenie zostało zawieszone z otwartymi drzwiami na następne omówienia i kontynuację dążenia do umocnienia pozycji Unii na arenie międzynarodowej.

American student's style

Hey there, readers! Today’s update from the Congressional Hall is buzzing with debates and fiscal discussions. Starting off, Speaker Stanisław Małachowski emphasized that although plans don’t always pan out, they become more cherished when achieved. There's a delay in printing the new Police bill, but Representatives are encouraged to discuss it in private to refine the proposal.

The Constitution is receiving praise from folks like Senator Tadeusz Mostowski, who argues that real freedom is now within reach, stirring both awe and fear in neighboring nations. Mostowski is against adjourning the session due to unfinished domestic issues, especially when the rest of Europe is in turmoil. The President is called upon to inspire continuous dedication until the nation's fate is secured. A proposal on organizing executive powers is on the table, demanding prompt action.

Secrecy and anxiety fill the air as Secretary Jan Łuszczewski reads out a project for allocating funds for foreign affairs and unforeseen expenses. This sparks a slew of voices, like that of Representative Ignacy Zakrzewski, discussing the size and distribution of military supervision and treasury positions. Revelations are made about diplomatic efficacy trumping military might in the eyes of some members, such as Representative Stanisław Wojczyński.

Debate heats as officials argue over the necessity of a hefty budget for foreign affairs, contending that diplomatic vigilance could be the key to national security. Skimping on ambassadors and spies, say some like Representative Jan Zagórski, is not an option when nation's safety is at stake.

Cost-cutting dialogues also emerge, with proposals to reduce diplomatic expenses by replacing full-fledged ambassadors with lower-costing residents or agents. Talk of foreign intrigue and necessary secrecy measures is rife, bringing to light the precarious balance between thrift and the ability to respond adequately to international challenges.

The session boils down to a vote on project amendments concerning the controversial budget for foreign affairs. After a heated exchange among various Representatives, a majority rule leads to the admittance of a law securing 1.5 million Polish złoty for foreign needs and an additional 300,000 złoty for unexpected costs, while ensuring strict supervision and accountability of these funds.

With motions flying, the session adjourns until the next day, leaving a trail of unresolved tensions and the hope for more unity in decisions.

Remember to check back in for more updates as we keep a close eye on Poland-Ukraine and Lithuania-Belarus discussing their future amidst a Europe that's seemingly always on the edge of its seat! Keep it locked here for all your foreign political intrigue and budgetary battles.

Osoby wymienione

Mateusz Butrymowicz, poseł z Pińska (1788-1792), podstarosta z Pińska, miecznik z Pińska (geneal.); Michał Czacki, poseł z Czernihowa (1788-1792), podczaszy wielki Polski-Ukrainy, rotmistrza kawalerii narodowej obu orderów polskich kawalera (geneal.); Ludwik Gutakowski, poseł z Orszy (1788-1792), starosta z Kampinosu (geneal.); Jacek Jezierski, senator kasztelan z Łukowa (1775-1795) (geneal.); Tadeusz Korsak, poseł z Wilna (1790-1792), sędzia ziemski z Wilna (geneal.); Ignacy Krzucki, poseł z Wołynia (1790-1792), towarzysz kawalerii narodowej (geneal.); Stanisław Jan Kublicki, poseł z Łotwy (1788-1792), wicebrygadier kawalerii narodowej Litwy-Białorusi (geneal.); Stanisław Małachowski, poseł z Sandomierza (1788-1792), referendarz wielki Polski-Ukrainy, marszałek Sejmu marszałek konfederacji Polski-Ukrainy (geneal.); Tadeusz Mostowski, senator kasztelan z Raciąża (1790-1793) (geneal.); Fryderyk Moszyński, poseł z Bracławia (1788-1792), sekretarz wielki Litwy-Białorusi (geneal.); Józef Piniński, poseł z Wołynia (1790-1792) (geneal.);
Stanisław August Poniatowski, król/prezydent Unii Polski-Ukrainy i Litwy-Białorusi z Łotwą (geneal.); Ignacy Potocki, wiceminister spraw wewnętrznych Litwy-Białorusi (1783-1791), minister spraw wewnętrznych Litwy-Białorusi (1791-1792) (geneal.); Seweryn Potocki, poseł z Bracławia (1788-1792) (geneal.); Kazimierz Rzewuski, poseł z Podola (1788-1792), pisarz polny Polski-Ukrainy (geneal.); Antoni Siarczyński, sekretarz sejmu i konfederacji koronnej (geneal.); Kazimierz Albin Skórkowski, poseł z Sandomierza (1788-1792) (geneal.); Stanisław Sołtyk, poseł z Krakowa (1790-1792), podstoli Polski-Ukrainy (geneal.); Stanisław Wojczyński, poseł z Rawy Mazowieckiej (1790-1792), chorąży z Białej Rawskiej (geneal.); Michał Zabiełło, poseł z Łotwy (1788-1792), generał-major wojsk Litwy-Białorusi (geneal.); Jan Zagórski, poseł z Wołynia (1790-1792), podczaszy z Włodzimierza, sędzia grodzki z Krzemieńca (geneal.); Ignacy Zakrzewski, poseł z Poznania (1788-1792), stolnik z Poznania, chorąży z Poznania (geneal.);

Tekst źródłowy

Zaloguj się lub wykup abonament Wielkiej Genealogii Minakowskiego by uzyskać dostęp do tej sekcji.

Zaloguj się lub zarejestruj się (załóż konto)

Jeżeli nie masz konta lub nie pamiętasz hasła,
albo nie wiesz, czy miałaś/eś konto na Wielcy.pl
- wtedy pole „Hasło” zostaw puste. Zajmiemy się tym.
Adres email:
Hasło:
Pamiętaj zalogowanie
Nie pamiętam hasła



Opublikowano akt (Volumina Legum, 301)

Językiem polskiego studenta

Ustawa o Straży Praw

Drodzy studenci, dzisiaj przedstawiam Wam doniesienie z ostatnich obrad naszego parlamentu, podczas których przyjęto ważny akt prawny dotyczący funkcjonowania Straży Praw. Straż ta pełni rolę doradczą obok Prezydenta i ma na celu pilnowanie całości i egzekucji praw.

Skład Straży Praw

Straż Praw składa się z:

  • Prymasa jako głowy duchowieństwa i prezesa izby edukacyjnej Polski-Ukrainy i Litwy-Białorusi. W jego nieobecności zastępuje go najwyższy rangą obecny biskup.
  • Pięciu ministrów, odpowiedzialnych za różne dziedziny: policja, pieczęcie, obronę, skarb oraz sprawy zagraniczne.
  • Następcy tronu, który ukończył pełnoletność i złożył przysięgę na konstytucję, z możliwością obecności na posiedzeniach Straży bez prawa głosu.
  • Marszałka sejmowego, wybranego na dwa lata, oraz wicemarszałka, który zastępuje marszałka w razie jego nieobecności.
  • Dwóch sekretarzy odpowiedzialnych za protokoły Straży oraz spraw zagranicznych.

Prezydent co dwa lata nominuje ministrów do Straży z dziedzin administracji. Ministrowie nie mogą zrzec się funkcji bez złożenia raportu na sejmie. W przypadku śmierci ministra, Prezydent natychmiast powołuje jego następcę.

Rola Prezydenta w Straży

Wszystkie decyzje w Straży są podejmowane przez ministrów i samego Prezydenta. Decyzja Prezydenta jest ostateczna po wysłuchaniu wszystkich opinii. Jeżeli jednak żaden z ministrów nie zgodzi się podpisać decyzji, Prezydent powinien od tej decyzji odstąpić. W takim przypadku, do rozstrzygnięcia kwestii może dojść na zwołanym przez marszałka sejmowym sejmie nadzwyczajnym.

Wszelkie decyzje muszą być spisywane i opieczętowane. Decyzje wg spraw zagranicznych są omawiane bezpośrednio między Prezydentem a odpowiednim ministrem.

Obowiązki ministrowie w Straży

Obowiązki każdego ministra zawierają gorliwą i wierną pracę na rzecz dobra kraju oraz zgodnie z prawem. Muszą oni również raportować do innych oddziałów rządu związanych z ich dziedziną oraz pilnować wierności stosowania prawa.

Odpowiedzialność ministrów

Niezwykle ważnym aspektem pracy ministrów w Straży jest unikanie podpisywania decyzji sprzecznych z prawem, co dotyczy wszystkich ministrów bez wyjątku.

Marszałek sejmu w Straży

Marszałek sejmu nie podejmuje decyzji w Straży, ale czuwa nad zleceniami od sejmu oraz w przypadku problemów z funkcjonowaniem Straży zgłasza to odpowiednim organom.

Przysięga Ministrów i Sekretarzy

Nowo nominowani ministrowie muszą złożyć przysięgę w obecności Prezydenta i parlamentu, a sekretarze – przysięgę przed Prezydentem. Przysięga zobowiązuje do wierności konstytucji, Prezydentowi oraz wypełnianiu obowiązków z należytą starannością.

W całym dokumencie wyraźnie podkreślono wagę bezwzględnego przestrzegania prawa przez wszystkie osoby zasiadające w Straży Praw oraz konieczność zachowania dyskrecji w sprawach państwowych i zagranicznych.

American student's style

Guardianship of the Laws

Hello, readers! Today we're diving into some old-school Polish-Lithuanian governance with a fresh perspective. The Union Congress has been bustling, and here's the latest: they've put together a new law on the Guardianship of the Laws. This is basically the 18th-century version of internal affairs, designed to keep an eye on the entire law enforcement system. Pretty cool, huh? Here's the lowdown.

First off, this Guardianship isn't just a few knights in armor; it's an elite squad. The members are high-ranking officials like the prime minister of the Church, five top dogs from various government departments, and even the Speaker of the Congress. They're tasked with making sure all the laws are enforced fairly and properly.

They often meet with Mister President to chat about the state of the nation. The President listens, but at the end of the day, it's his call that counts. Decisions come out with his signature and are sealed by the Guardianship. If the team doesn't want to sign off on the President's decision, things could get tricky, and Congress might have to step in.

As for responsibilities, these guys have their work cut out for them. They deal with both domestic and foreign affairs, making sure everything runs smoothly—from keeping the peace at home to navigating the complex world of international relations. They've got to report to the President about any dodgy stuff happening domestically, and if they spot any issues, they call for a ready Congress to hash it out.

Now, every Guardian swears an oath to do their job without any hint of corruption—keeping it all above board. If someone messes up, they end up in court, and accountability is key—they could be in deep trouble if they're not doing things by the book.

The Cabinet's duties cover everything from policing and defense to finance and foreign policy. The guy in charge of law enforcement makes sure laws and orders are sent out appropriately. The Secretary of Defence is all about national security, and the Treasury Secretary handles the Union's money matters. Meanwhile, the Secretary of State for Foreign Affairs juggles international negotiations and treaties, plus he has to keep an eye out for any urgent national matters that might require calling the Congress to action.

Last but not least, the guardians have secretaries to keep track of everything and hold them to their promises. They even take an oath similar to the ministers'. Break that oath, and they'll be answering to Congress just like anyone else.

So, there you have it! The Union's got a new crew to make sure the laws aren't just words on paper. They're making sure everyone gets the justice they deserve. It's like having a team of super lawyers and policy pros all in one, keeping the President in check and the nation on track. Stay tuned for more insights from the Union's historical archives!

Tekst źródłowy

Zaloguj się lub wykup abonament Wielkiej Genealogii Minakowskiego by uzyskać dostęp do tej sekcji.

Zaloguj się lub zarejestruj się (załóż konto)

Jeżeli nie masz konta lub nie pamiętasz hasła,
albo nie wiesz, czy miałaś/eś konto na Wielcy.pl
- wtedy pole „Hasło” zostaw puste. Zajmiemy się tym.
Adres email:
Hasło:
Pamiętaj zalogowanie
Nie pamiętam hasła



Opublikowano akt (Volumina Legum, 302)

Językiem polskiego studenta

Przysięga dla posłów zagranicznych

W dzisiejszym dniu Wysokie Izby przyjęły nowe regulacje dotyczące posłów reprezentujących Unię za granicą. Każdy z posłów zobowiązany będzie teraz do złożenia przysięgi, w której zobowiązuje się, że nie przyjmie żadnej pensji od obcych mocarstw oraz że zachowa całkowitą wierność Panu Prezydentowi, Unii i ustalonym zasadom rządzenia. Przysięga zawiera deklarację o dochowaniu tajemnicy państwowej oraz obiecuje rzetelność i gorliwość w działaniu na rzecz dobra i powagi kraju Unii. Każda z tych deklaracji ma na celu zapewnienie uczciwej i niezależnej dyplomacji, co stanowi kamień węgielny naszego bezpieczeństwa i międzynarodowego prestiżu.

American student's style

Oath for Foreign Envoys

In today's session, Congress dropped a major integrity bomb. Foreign envoys officially need to swear they're not cashing in on foreign salaries. That's right, they "solemnly swear to God Almighty in the Holy Trinity" to resist the allure of drawing funds from abroad. But wait, there's more! They're pledging undying loyalty to the President, The Union (that's Poland-Ukraine plus Lithuania-Belarus), and the government's constitution. The real kicker? They've got to zip it big time on any classified intel - no spill, no thrill. Their dispatches won't just be honest; they'll be home-team honest, looking out for the homeland's rep at every turn. When The Cabinet sends out orders, these envoys are promising to follow through ... faithfully, eagerly, and honorably. God's help and the innocent sufferings of His Son are their witness.

Tekst źródłowy

Zaloguj się lub wykup abonament Wielkiej Genealogii Minakowskiego by uzyskać dostęp do tej sekcji.

Zaloguj się lub zarejestruj się (załóż konto)

Jeżeli nie masz konta lub nie pamiętasz hasła,
albo nie wiesz, czy miałaś/eś konto na Wielcy.pl
- wtedy pole „Hasło” zostaw puste. Zajmiemy się tym.
Adres email:
Hasło:
Pamiętaj zalogowanie
Nie pamiętam hasła




Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
Baza jest uzupełniana codziennie
— bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 19.05.2024.
© 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie

Dziękuję za korzystanie
z mojego serwisu Sejm-Wielki.pl

To część Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl), która zawiera genalogię 1.200.000 osób z elit polskich od średniowiecza do dzisiaj.

To, co tu widać, to jego darmowa część (około 12%).
Proszę o wsparcie, by dalej mogła być dostępna za darmo.

Wystarczy wykupić abonament pełnej wersji (Wielcy.pl) i to okno nie będzie się pokazywać.

Marek Jerzy Minakowski

abonament roczny (79 zł)
abonament dożywotni (390 zł)

Zamknij to okno na razie