Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Alojzy Fortunat Gonzaga Żółkowski (ID: le.1710.1.6)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 224.970 (top 19%), Liczba łóżek od MJM: 22 [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
  • Zaloguj się
  • Urodzony prawdopodobnie w roku 1750
  • zmarł
 
  • Zaloguj się
  • Urodzona prawdopodobnie w roku 1750
  • zmarła
rodzice Zaloguj się
?1750-
   Zaloguj się
?1750-
|    |
2    3



|
Alojzy Fortunat Gonzaga Żółkowski, bohater Wiki, 1777-1822

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: około 1800): Zaloguj się ?1780-, dzieci
    1. Ż Zaloguj się bohater PSB , artykuł w Nekrologii , bohater Wiki , człowiek teatru 1807-1847
       & Zaloguj się człowiek teatru 1797-1861 dzieci
  • ilustracja
  • żona (ślub: dnia 8 II 1814, Warszawa, Cyrkuł III (obecn. m. Warszawa), ): Zaloguj się, artykuł w Nekrologii 1790-1853 , (Rodzice : Zaloguj się ?1760- & Zaloguj się ?1760-) , dzieci
    1. M Zaloguj się artykuł w Nekrologii , bohater Wiki , człowiek teatru 1814-1889
       & Zaloguj się artykuł w Nekrologii ca 1822-1894 dzieci
    2. M Zaloguj się człowiek teatru 1817-1837
  • Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. KOSTECKA Nepomucena (1807-1847) aktorka
    2. GOŁOŃSKI Andrzej (1799-1854) budowniczy, profesor UW
    3. OSTROWSKI Kazimierz (1848-1880) rzeźbiarz
    4. OSTROWSKI Witold Tadeusz (1875-1942) komisarz sądowy, działacz polityczny i społeczny
    5. OSTROWSKI Stanisław Kazimierz (1879-1947) rzeźbiarz
    6. BENTKOWSKI Feliks Jan (1781-1852) historyk, filolog
    7. OSTROWSKA Bronisława Edmunda (1881-1928) poetka, tłumaczka
    8. BENTKOWSKI Władysław (1817-1887) powstaniec 1848, 1863, poseł
    9. BENTKOWSKI Leon Jarosław (1823-1889) kustosz muzeum
    10. BENTKOWSKI Alfred (1813-1850) lekarz, zmartwychwstaniec, emigrant
    11. STRONCZYŃSKI Kazimierz (1809-1896) przyrodnik, paleograf, numizmatyk, sfragistyk, heraldyk, kolekcjoner
    12. GRABSKI Władysław (1874-1938) minister skarbu, polityk, ekonomista
    13. KRZYŻANOWSKI Hieronim (1819-1875) profesor prawa kanonicznego
    14. HEMPEL Jan Hieronim (1877-1937) publicysta, filozof, działacz ruchu robotniczego 10°
    15. DMOCHOWSKI Franciszek Salezy (1801-1871) tłumacz, redaktor, wydawca 10°
    16. PAPIEWSKA Anna Wanda (1883-1974) działaczka społeczna, posłanka 10°
    17. STRONCZYŃSKI Karol (1873-1938) inżynier technolog, przedsiębiorca budowlany 10°
    18. KIEDRONIOWA Zofia (1872-1952) historyk, działaczka społeczno-polityczna 11°
    19. HEMPEL Jan Marian (1818-1886) naukowiec, organizator górnictwa 11°
    20. GRABSKI Stanisław (1871-1949) polityk, ekonomista, publicysta 11°

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:

      ŻÓŁKOWSKI, Ziółkowski, Fortunat Alojzy Gonzaga (2 XI 1777 - 11 IX 1822 Warszawa), aktor
      Był synem szlachcica, dzierżawcy folwarku w woj. nowogródzkim, mężem - Marii Ludwiki Ż., ojcem => Nepomuceny Kosteckiej, => Alojzego Gonzagi Jazona Ż. i => Lucjana Ż. Uczył się w szkole w Krzemieńcu. Brał udział w powstaniu 1794. Po śmierci rodziców opiekował się nim stryj, gen. Florian Ż.; w 1795 umieścił on bratanka w kancelarii adwokata J. Dzierzkowskiego we Lwowie. W 1797 Ż. udał się do Warszawy i wstąpił do t. prowadzonego przez A. Truskolaską. Debiutował zapewne w końcu 1798 w roli Ekonoma („Wdzięczni poddani panu"). Początkowo nazwisko jego pisano Ziółkowski (oboczność ta występuje także w nazwisku jego krewnych); od 1801 stale używał nazwiska Żółkowski. Od jesieni 1799 przeszedł wraz z zespołem warsz. pod kierownictwo W. Bogusławskiego. W 1801 otrzymał pierwszy benefis. W maju i czerwcu 1801 wraz z częścią zespołu Bogusławskiego występował w Kaliszu i Poznaniu. Odtąd często wyjeżdżał z zespołem warsz. do tych miast, a także do Łowicza, Krakowa, Gdańska i Białegostoku. 1 I 1808 ożenił się z panną Letwo, a po jej śmierci poślubił 9 II 1814 aktorkę Marię Ludwikę Ebel. Był członkiem loży masońskiej Tarcza Północy (st. III). W ostatnich latach życia poważnie chorował, grał jednak nadal. 14 VI 1822 odbyło się na jego dochód przedstawienie „Krakowiaków i Górali” z udziałem wszystkich artystów T. Narodowego. Za pieniądze uzyskane z tego benefisu wyjechał na kurację do Marienbadu. Po powrocie wystąpił już tylko kilka razy; ostatni raz na dwa tygodnie przed śmiercią 23 VIII 1822 jako Des Mazures („Zmyślone niewiniątko"). Pogrzeb jego był pierwszym manifestacyjnym pogrzebem aktorskim z udziałem tłumów.
      Był „twarzy okrągłej, oczu wypukłych, wzrostu średniego” (K.W. Wójcicki, cytowane wg J. Lipińskiego). W pierwszych latach grał najczęściej role służących, urzędników, wojskowych w komediach i wodewilach. Śpiewał też czasem w operach, choć głos miał przeciętny. Początkowo zyskiwał również pochwały w rolach dramatycznych, jak np. Gomez („Cyd"), Franciszek Moor („Zbójcy"). Największe sukcesy odnosił jednak w rolach komicznych. W 1802 stworzył jedną z najlepszych swoich postaci - Miechodmucha („Krakowiacy i Górale"); inne ważniejsze role z wczesnego okresu: Kartofel („Sługa dwóch panów"), Gaweł („Gaweł na księżycu") i Lurwell („Henryk VI na łowach"). Pewien wpływ na jego grę wywarł występujący w 1804 komik niem. K. Dobbelin. Ż. był dosadny w mimice i geście, rubaszny na scenie, w grze swobodny, bezpośredni. Był mistrzem w nawiązywaniu kontaktu z publicznością i wkrótce stał się ulubieńcem nie tylko galerii ale i paradyzu. Nawet Iksowie pisali o nim: „Nikt lepiej od niego nie posiada daru śmieszenia i nikt więcej rozmaitości nadać nie zdoła grze tak niemej, jak głosowej”. Sposób jego gry spotkał się jednak także z poważnymi zastrzeżeniami. E. Murray zalecał mu, aby „nie zastępował rozsądnych wyrażeń grą słów bez sensu, nie mówił żartów, które podobają się tylko dzięki swej śmieszności, kalamburów pozbawionych dowcipu i inwencji, dwuznacznych, zahaczających o rozpustę zwrotów i tych dziecinnych konceptów, które zaczynają tracić swoją wziętość nawet w najgorszych teatrach włoskich” (cytowane wg E. Szwankowskiego). Gdy w 1814 dyrekcję T. Narodowego objął L. Osiński, usiłował on zmienić styl gry Ż. zalecając mu wzorowanie się na aktorach warsz. t. francuskiego. Również Iksowie w swych recenzjach zarzucali mu, że „więcej by jeszcze komiczności grze swej nadał, gdyby mniej się za komicznością ubiegał i doskonalej siebie za rolą swą ukrywał”. Jednak pod wpływem publiczności wkrótce powrócił do dawnego sposobu ujmowania ról i do swoich ulubionych gierek. Do najlepszych ról z okresu 1815-22 uważanego za szczytowy w jego działalności należały: Szafarz („Tadeusz Chwalibóg"), Baron („Kopciuszek"), Pustak („Fircyk w zalotach"), Kopp („Młodość Henryka V"), Don Bartolo („Cyrulik sewilski” P. Beaumarchais), Polkwicer („Nasze przebiegi"). W repertuarze molierowskim Ż. wyróżnił się w rolach tyt. w komediach: „Mieszczanin szlachcicem”, „Doktor z musu”, „Georges Dandin”, oraz jako Anzelm („Szkoła kobiet"). Z postaci fredrowskich grał tylko Lisiewicza („Pan Geldhab").
      Z. był także autorem teatralnym. Od 1804 przetłumaczył, przerobił lub sam napisał siedemdziesiąt cztery utwory na scenę. Z jego przekładów najpopularniejsze: „Gaweł na księżycu”, „Pałac Lucypera”, „Asmodeuszek” i „Widowisko, któremu trudno dać nazwisko”, a z utworów oryginalnych opera „Szarlatan, czyli wskrzeszenie umarłych”. W 1808 wraz z L.A. Dmuszewskim wydał „Dykcjonarzyk teatralny”. Od ok. 1811 wydawał gazety pisane, w 1820 - pismo humorystyczne ,Momus”, potem „Potpourri”. Zdobyły one Ż. ogromną popularność, a publiczność nazywała niekiedy swego ulubieńca Momusem. Był znany z patriotyzmu; w okresie wielkiej nędzy w 1812-13 wykazał szczególną ofiarność. Jednocześnie stał się bohaterem wielu anegdot jako bywalec kawiarni Kopciuszek i słynny na całą Polskę dowcipniś i kawalarz.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.26515.2
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.42364.1
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.42365.2
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.77763.2
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.82423.2
      Elżbieta Sęczys, Szlachta wylegitymowana - le.1710.1.6 - Kostecki h. Rudnica
      Epitafium na cm. Powązkowskim:
      +
      ALOIZY GONZAGA
      ŻÓŁKOWSKI
      ARTYSTA I AUTOR
      DRAMATYCZNY
      ŻYŁ LAT 45
      + D. 11 WRZEŚNIA
      1822 R.

      Nekrolog w „Kurierze Warszawskim” 218-220/1822, 241/1822 http://ebuw.uw.edu.pl/dlibra/editions-content?id=25022 (za: A. Tyszka, Nekrologi Kuriera Warszawskiego):
      Alojzy Fortunat ŻÓŁKOWSKI
      artysta Teatru Narodowego, ukończył szkoły w Krzemieńcu, odbył kampanię pod Tadeuszem Kościuszką 1794, autor 74 dzieł dramatycznych; ur. 2 XI 1777 w woj. nowogródzkim, zm. 11 IX 1822 w Warszawie, poch. 13 IX 1822 na cm. Powązkowskim po nab. w miejscowym kośc.

      Polski Słownik Biograficzny t. 14 str. 336: psb.12956.2
      n.1010o Nekrologia Minakowskiego (1010)
      n.5321a Nekrologia Minakowskiego (5321)
      sw.438400 Akt małżeństwa: Warszawa ASC Cyrkuł III (obecn. m. Warszawa), 15/1814 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://metryki.genealodzy.pl/metryka.php?ar=1&zs=0185d&sy=106&kt=2&skan=015.jpg [podgląd]

    źródła:
    - urodzenie: https://www.wikidata.org/wiki/Q6593335
    - ślub 2: Akt małżeństwa: Warszawa ASC Cyrkuł III (obecn. m. Warszawa), rok 1814, nr aktu 15 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://metryki.genealodzy.pl/metryka.php?ar=1&zs=0185d&sy=106&kt=2&skan=015.jpg [podgląd]
    - pogrzeb: Urz. M. st.W-wy http://cmentarze.um.warszawa.pl/pomnik.aspx?pom_id=3612
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 07.05.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 18.224.246.203