Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

Ż Maria Matylda Mokrzycka (ID: psb.18731.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 455.124 (top 38%), Liczba łóżek od MJM: (brak koligacji) [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater Czy wiesz kto to jest (1938), bohater PSB i Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
 
Przodkowie: drzewo "16"drzewo "32"drzewo "64"

pradziadkowie ?    ?    ?    ?
&    &    &    &
?    ?    ?    ?
|    |    |    |
8 | 9    10 | 11    12 | 13    14 | 15
|    |    |    |
dziadkowie Zaloguj się
?1810-
   Zaloguj się
?1820-
   Zaloguj się
?1820-
   Zaloguj się
?1830-
|    |    |    |
4    5    6    7



 


|    |
rodzice Zaloguj się
ca 1843-
   Zaloguj się
ca 1854-
|    |
2    3



|
Maria Matylda Mokrzycka, bohater Czy wiesz kto to jest, 1882-1971

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • Mąż (ślub: dnia 6 X 1901, Lwów, Bazylika katedralna (obecn. Ukraina), ): Zaloguj się ca 1879-1901 , (Rodzice : Zaloguj się ?1850- & Zaloguj się ?1850-) , dzieci
    1. M Zaloguj się 1901-
    2. M Zaloguj się 1901-
  • ilustracja
  • Mąż (ślub: dnia 2 V 1905, Lwów, Bazylika katedralna (obecn. Ukraina), ): Zaloguj się ca 1878- , (Rodzice : Zaloguj się ?1840- & Zaloguj się ?1850-)
  • Stryjowie lub wujowie oraz ciotki, i kuzynki

    1. M Zaloguj się ca 1843-
      ■  & Zaloguj się ca 1854- dzieci | Ż Maria Matylda Mokrzycka 1882-1971 |
    2. Ż Zaloguj się ca 1854-
      ■  & Zaloguj się ca 1843- dzieci | Ż Maria Matylda Mokrzycka 1882-1971 |

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      MOKRZYCKA Maria Matylda, także Pilarz-Mokrzycka, z domu Poecke, 2° v. Pilarz (26 II 1882 Lwów - 15 V 1971 Skolimów k. Warszawy), śpiewaczka
      Była córką Edmunda Poecke, urzędnika, i Teresy z domu Babel, żoną Bolesława Mokrzyckiego (ślub w 1900), nast. Kazimierza Pilarza (ślub w 1907). W 1902-05 kształciła głos u W. Wysockiego w konserwatorium we Lwowie. Jej artyst. debiutem był koncert zorganizowany 18 XI 1904 przez krak. „Lutnię” w Krakowie. Na podobny koncert została zaproszona do Krakowa 3 IV 1905. Pierwszą jej rolą scen. była Stella („Chopin") 29 IX 1905 w lwow. T. Miejskim, gdzie zaangażowana do 1908 śpiewała partie sopranowe w urozmaiconym repertuarze, m.in. takie, jak: Micaela („Carmen"), Zofia („Werter"), Antonia („Opowieści Hoffmanna"), Marzenka („Sprzedana narzeczona"). W sez. letnich 1906 i 1907 z operą lwow. występowała w Krakowie. W 1908 zaproszona przez A. Rajchmana do opery warsz. wystąpiła po raz pierwszy 14 III 1908 w tyt. partii w „Wandzie” F. Dopplera, a 5 kwietnia t.r. jako Nedda („Pajace"); nast. śpiewała w „Fauście”, „Tosce”, „Madame Butterfly”, a szczególne uznanie zyskała jako Ewa w „Śpiewakach norymberskich” i tyt. Halka. W kwietniu 1909 występowała z zespołem warsz. gościnnie w Łodzi w „Tosce”. W tym samym roku wyjechała do Włoch na długie tournee (Bergamo, Modena, Bari, Cesena, Genua, Triest, Bolonia, Werona) obejmujące klasyczne pozycje wł. („Traviata”, „Otello") i nowe dla niej partie wagnerowskie (w „Lohengrinie” i „Walkirii"). Była solistką Teatro San Carlo w Neapolu, potem t. operowych w Barcelonie i Madrycie, odbyła też podróż artyst. do Ameryki Północnej, gdzie wystąpiła w Los Angeles, Chicago, Nowym Jorku i w San Francisco. W 1914 podpisała kontrakt z Operą w Budapeszcie. W 1915 zerwała umowę z t. operowym w Wenecji i przyjechała do Lwowa niespokojna o los rodziny. Dla żołnierzy I wojny świat., śpiewała w szpitalach wojskowych Wiednia, Innsbrucka, Krakowa, Stanisławowa. W 1916 zamieszkała w Warszawie, a w końcu sez. 1916/17 zaangażowała się do stołecznej opery i pozostała jej czołową solistką do 1931. Występowała, wg J. Czempińskiego „z niepospolitym powodzeniem i wielkim uznaniem krytyki”. W lipcu 1920 uczestniczyła w występach opery warsz. na Śląsku (Zabrze, Gliwice, Bytom, Królewska Huta, Katowice), odnosząc niebywały sukces jako Halka. O roli tej pisał po latach J. Macierakowski: „miała w śpiewie i grze siłę przekonania niezwyczajną, nie była przebraną w strój góralski śpiewaczką”. Stale związana z operą warsz. występowała też w Krakowie, na estradzie (1918-20) i gościnnie w przedstawieniach Krak. Tow. Operowego na scenie T. im. Słowackiego (sierpień-wrzesień 1918, lipiec-sierpień 1919, 1920, 1922), bywała solistką koncertów symfonicznych w Łodzi (1927), brała tu udział w występach artystów operowych (1930 „Madame Butterfly” i „Trubadur"). Śpiewała też w Filharmonii Warsz. i przed mikrofonami PR. Jubileusz dwudziestopięciolecia pracy artyst. obchodziła 12 III 1931 i „w pełni sławy i sukcesów” (J. Kański) wycofała się ze sceny. Odznaczała się pięknym sopranem o dość ciemnej barwie i rozległej skali. Wielki kunszt wokalny typu wł. bel canto umożliwiał jej wykonywanie różnorodnych partii, od koloraturowej Gildy („Rigoletto"), przez Violettę („Traviata"), Amelię („Bal maskowy"), Desdemonę („Otello"), Leonorę („Trubadur"), aż po dram. Aidę („Aida"). Uczestniczyła w praprem. dzieł obcych i pol., była pierwszą Psyche („Eros i Psyche”, 1918), Hagith („Hagith”, 1922), Barbarą („Zygmunt August”, 1925) i Moną Lizą („Mona Liza”, 1927). Jej role cechowała prawda w przekazie uczuć i niefałszowany liryzm, nie popadała w czułostkowość i egzaltację. Do najlepszych jej partii należały bohaterki oper G. Pucciniego: Madame Butterfly, Tosca i Mimi w „Cyganerii”. Była niewysoką brunetką o regularnych rysach twarzy, wyrazistych oczach, tzw. czarującym uśmiechu i spojrzeniu, miała dobre warunki scen. i temperament aktorski. Umiała doskonale współpracować z partnerami, jej duety z M. Battistinim zostały utrwalone na płytach, zachwycała w parze z I. Dygasem w „Śpiewakach norymberskich”, w „Pajacach” oboje z S. Gruszczyńskim mogli rywalizować z wybitnymi aktorami dram. w prowadzeniu ról Neddy i Cania. Po powstaniu warsz. zamieszkała w Grodzisku Mazowieckim i uczyła w miejscowej szkole muz., od 1946 była prof. śpiewu i dykcji w Szkole Muz. im. Chopina w Warszawie. W 1950-53 pracowała w Szkole Muz. w Żyrardowie, a od 1 IX 1953 wykładała impostację głosu w warsz. PWST, otrzymując 30 I 1958 tytuł prof. nadzwyczajnego; 27 V 1956 w siedzibie SPATiF-u odbyła się uroczystość jubileuszowa z okazji pięćdziesięciolecia działalności M. W 1959 otrzymała tytuł członka zasłużonego sekcji operowej ZASP-u. Od 30 IX 1961 przeszła na emeryturę, w 1965 była honorowym gościem uroczystości inaugurujących działalność odbudowanego w Warszawie T. Wielkiego. Zmarła podczas letniego pobytu w Schronisku Artystów Weteranów Scen Pol. w Skolimowie.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.16685.1
      Epitafium na cm. Powązkowskim:
      MARIA MOKRZYCKA
      ŚPIEWACZKA OPEROWA
      1882 1971

      Polski Słownik Biograficzny t. 21 str. 612: psb.18731.1
      S. Łoza, Czy wiesz kto to jest, Warszawa 1938 - loza.2836
      sw.930822 Akt małżeństwa: Lwów Bazylika (obecn. Ukraina), 25/1901 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://agadd2.home.net.pl/metrykalia/301/sygn.%201861/pages/1_301_0_0_1861_0016.htm

    źródła:
    - ślub 1: Akt małżeństwa: Lwów Bazylika (obecn. Ukraina), rok 1901, nr aktu 25 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://agadd2.home.net.pl/metrykalia/301/sygn.%201861/pages/1_301_0_0_1861_0016.htm
    - ślub 2: Akt małżeństwa: Lwów Bazylika (obecn. Ukraina), rok 1905, nr aktu 13 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://agadd2.home.net.pl/metrykalia/301/sygn.%201861/pages/1_301_0_0_1861_0087.htm
    - pogrzeb: Urz. M. st.W-wy http://cmentarze.um.warszawa.pl/pomnik.aspx?pom_id=20407
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 28.04.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 3.145.166.7