Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

Ż Adelina Paschalis-Jakubowicz (ID: psb.21727.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 409.078 (top 35%), Liczba łóżek od MJM: (brak koligacji) [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater PSB, artykuł w Nekrologii, bohater Wiki, człowiek teatru

ilustracja

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • Mąż (ślub: około 1860): Zaloguj się ?1840-
  • Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:

      PASCHALIS Adelina, właśc. A. Jakubowicz, zamężna Souvestre (1845 lub 1847, lub 1849 Warszawa - 23 III 1925 Drezno), śpiewaczka
      Była żoną Augusta Souvestre'a, śpiewaka włos. i znanego pedagoga. Ukończyła warsz. Instytut Muz., w którym była uczennicą J. Dobrskiego. W 1864 brała udział w popisie uczniów Instytutu. W 1867 wyjechała na dalsze studia wokalne do Włoch. Uczyła się w Mediolanie u G. Corsiego i F. Lampertiego. Ok. 15 I 1869 debiutowała w Cuneo we Włoszech w partii tyt. w „Normie"; w tym samym roku wystąpiła w „Normie” w Odessie i została tam zaangażowana do zespołu opery włoskiej. W następnych latach występowała gł. na scenach włos., m.in. w Rzymie, Palermo (1870), Turynie, Genui, Wenecji, Trieście, a także w Nicei (1874), Barcelonie (1875). W 1875 przyjechała z zespołem opery włos. do Warszawy i 28 XII 1875 wystąpiła po raz pierwszy w T. Wielkim w partii Amneris („Aida"); w zespole włos. występowała w Warszawie do końca sez. 1875/76 śpiewając m.in.: Azucenę („Trubadur"), Małgorzatę („Faust"), Fides („Prorok"). W kwietniu i maju 1876 występowała w imprezach amatorskich w t. lwow., a w maju tego roku na koncercie w Krakowie. W 1876 znowu wyjechała na występy za granicę i śpiewała m.in. w Lizbonie, a następnie w Meksyku, Hawanie, Nowym Jorku, Frankfurcie, Pradze, Kijowie. W sez. 1882/83 występowała w Teatro alla Scala w Mediolanie. W 1885 przyjechała z mężem na występy gościnne do Lwowa. W sez. 1885/86 śpiewała w zespole t. lwowskiego. Później wycofała się ze sceny i rozpoczęła działalność pedag. zakładając wraz z mężem we Lwowie szkołę śpiewu, którą prowadzili tu do 1893; potem przenieśli ją do Drezna. Przez pewien okres szkoła ich mieściła się też w Lugano. „Obdarzona głosem nadzwyczaj rozległym i silnym, mogła z jednakową łatwością i równym powodzeniem śpiewać wysokie partie sopranowe, mezzosopranowe, a nawet altowe” - pisał krytyk „Echa Muzycznego, Teatralnego i Artystycznego”. Repertuar miała b. duży i różnorodny. Do najlepszych jej partii należały prócz wymienionych: Leonora („Trubadur"), Amelia i Ulryka („Bal maskowy"), Lukrecja i Orsino („Lukrecja Borgia"), Walentyna i Paź („Hugonoci"), Norma i Adalgiza („Norma"), Rachela („Żydówka"), Selika („Afrykanka"), Leonora („Faworyta"). „Wykonanie partii tych wyszczególniało się zawsze wielkim życiem i temperamentem, przy tym sumiennością i umiejętnym traktowaniem strony wokalnej, nawet przy całej dramatycznej brawurze, do której talent artystki zawsze wybitnie się skłaniał” (tamże). Przy pięknym głosie była złą aktorką. Zasłużyła się natomiast jako znakomity pedagog; szczególnie dobrze ustawiała młodym śpiewakom głos. Zarzucano jedynie jej uczennicom nienaturalność gry, bo P. „afektowane maniery włoskich śpiewaczek przyswajała swym uczennicom” (S. Pepłowski). Wykształciła w swej szkole cały szereg doskonałych śpiewaczek i śpiewaków pol. (m.in. J. Camillową, M. Heller, M. Pawlików, M. Frenklównę, M. Gembarzewską, M. Polińską-Lewicką, J. Mechównę, A. Ludwiga, A. Okońskiego, W. Floriańskiego), a także wielu cudzoziemców.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.47693.1
      Polski Słownik Biograficzny t. 25 str. 240: psb.21727.1
      n.58344 Nekrologia Minakowskiego (58344)

    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 28.04.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 3.137.171.121