Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Maurycy Pion (ID: psb.22757.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 170.487 (top 15%), Liczba łóżek od MJM: 24 [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater PSB, artykuł w Nekrologii, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
 
  • Zaloguj się
  • Urodzona prawdopodobnie w roku 1770
  • zmarła
Przodkowie: drzewo "16"drzewo "32"drzewo "64"

pradziadkowie ?    ?    ?    ?
&    &    &    &
?    ?    ?    ?
|    |    |    |
8 | 9    10 | 11    12 | 13    14 | 15
|    |    |    |
dziadkowie Zaloguj się
?1730-
   Zaloguj się
?1740-
   ? ?
|    |    |    |
4    5    6    7



 


|    |
rodzice Zaloguj się, artykuł w Nekrologii
ca 1768-1845
   Zaloguj się
?1770-
|    |
2    3



|
Maurycy Pion, bohater PSB, 1801-1869

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: w roku 1823, Warszawa, Cyrkuł I (obecn. m. Warszawa), ): Zaloguj się, artykuł w Nekrologii ca 1806-1850 , (Rodzice : Zaloguj się ?1770- & Zaloguj się ?1780-) , dzieci
    1. Ż Zaloguj się artykuł w Nekrologii , człowiek teatru 1824-1874
       & Zaloguj się bohater PSB , artykuł w Nekrologii , bohater Wiki , człowiek teatru 1822-1893 dzieci
    2. M Zaloguj się człowiek teatru 1830-1869
       & Zaloguj się artykuł w Nekrologii , człowiek teatru ca 1835-1892 dzieci
    3. M Zaloguj się artykuł w Nekrologii , człowiek teatru 1831-1856
    4. Ż Zaloguj się człowiek teatru ?1834-1853/
  • Rodzeństwo, bratankowie lub siostrzeńcy/bratanice lub siostrzenice

    1. **Maurycy **
    2. Ż Zaloguj się artykuł w Nekrologii , człowiek teatru 1806-1849
      ■  & Zaloguj się bohater PSB , artykuł w Nekrologii , człowiek teatru , urzędnik Królestwa Polskiego (1837-1844) 1800-1848 dzieci | Ż Zaloguj się ca 1834-| M Zaloguj się ca 1834-| M Zaloguj się 1836-1853| M Zaloguj się 1838-| M Zaloguj się 1840-| Ż Zaloguj się 1841- |

    Stryjowie lub wujowie oraz ciotki, i kuzynki

    1. M Zaloguj się artykuł w Nekrologii ca 1768-1845
      ■  & Zaloguj się ?1770- dzieci | M Maurycy Pion 1801-1869| Ż Zaloguj się 1806-1849 |

    Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. QUATTRINI Jan Ludwik (1822-1893) dyrygent, pedagog, dyrektor Opery Warszawskiej
    2. KOSS Ignacy Józef (1800-1848) aktor, dyrektor teatru
    3. KOSS Franciszek (1792-1841) pułkownik
    4. MOŚCICKI Kajetan Kazimierz (1855-1933) inżynier komunikacji
    5. LEWANDOWSKI Leopold Leon (1831-1896) skrzypek, kompozytor, dyrygent 10°
    6. SIMMLER Jakub Karol (1822-1877) przemysłowiec 10°
    7. BORMANN Fryderyk Leberecht (1793-1865) przemysłowiec 10°
    8. BORMANN Maurycy Robert (1845-1913) przemysłowiec 11°
    9. RIEGERT Kazimierz Maurycy (1885-1945) inżynier elektryk, dyrektor elektrowni 11°
    10. PRZANOWSKI Edward Czesław (1845-1929) powstaniec 1863, inżynier budowniczy, architekt, działacz społeczny 11°
    11. PRZANOWSKI Stefan (1874-1938) inżynier mechanik, minister, przemysłowiec, działacz gospodarczy 11°
    12. PRZANOWSKI Władysław (1880-1937) pedagog, twórca i dyrektor Państwowego Instytutu Robót Ręcznych 11°
    13. SROCZYŃSKA Waleria (1901-1992) działaczka harcerska 12°
    14. SZCZENIOWSKI Onufry (ok. 1751-1831/2) poseł na Sejm Czteroletni 12°
    15. SIMMLER Julian Erhard (1829-1876) kupiec, przemysłowiec, sędzia handlowy 12°
    16. SIMMLER Jakub Józef (1823-1868) malarz 12°
    17. KONOPNICKA Maria Stanisława (1842-1910) poetka, nowelistka 12°
    18. KNOLL Lucjan (1860/67-1907) adwokat 12°
    19. NAKWASKA Karolina (1798-1875) pisarka, pamiętnikarka, publicystka 12°
    20. MAŃKOWSKI Teodor (1816-1855) ziemianin, założyciel domów handlowych 12°

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:

      PION Maurice, także Maurice, Moris, Morys (11 IX 1801 Paryż - 14 II 1869 Warszawa), tancerz, baletmistrz, dyr. teatru
      Był synem Antoniego Klaudiusza P. i Anny z Paulich, bratem => Eugenii Koss, ojcem => Adeli P., => Adolfa Stanisława P., - Kornelii Quattrini i => Władysława Stanisława P. Działalność zawodową rozpoczął w paryskim t. Ambigu. Zaangażowany przez L. Osińskiego z grupą franc. tancerzy, przybył do Warszawy i 19 VII 1818 debiutował w tańcach do opery „Hilary”. W 1818-25 był pierwszym tancerzem baletu warszawskiego. Występował we wszystkich baletach zdobywając sobie wielką popularność. Najwybitniejsze jego partie z tego okresu: Merkury („Nowa osada Terpsychory nad Wisłą"), Pirrus („Mars i Flora"), Apollo („Trzy gracje"). W tym czasie zaczął zamiast nazwiska używać imienia Maurice lub jego spolszczonych form Moris, Morys. Pracę baletmistrzowską rozpoczął w 1823 współpracując z J. Mierzyńską przy wystawieniu „Wesela w Ojcowie”. Po rezygnacji L. Thierry'ego ze stanowiska kierownika baletu zajmował się przygotowywaniem nowych baletów nadal występując jako pierwszy tancerz. W lecie 1825 z grupą pol. tancerzy wysłany został przez dyr. T. Narodowego na roczne studia do Paryża. Po drodze występował gościnnie w Poznaniu i Berlinie. 19 IV 1826 tańczył na scenie paryskiej Opery, a w drodze powrotnej występował w Nancy, Wrocławiu i Kaliszu. 19 X 1826 został mianowany dyr. baletu warsz. i kierownikiem szkoły baletowej. Do upadku powstania listopadowego pracował w trudnych warunkach spowodowanych złym stanem finansowym t., mimo to zdołał wystawić kilka baletów, z których największym powodzeniem cieszyły się „Uroczystość Flory”, „Myśliwi”, „Apollo i Midas” oraz „Młoda bohaterka”. Dopiero w 1832, gdy stanowisko prezesa dyr. t. rządowych objął J. Rautenstrauch, sytuacja zespołu uległa radykalnej poprawie. W 1833 P. został wysłany przez dyr. teatrów do Paryża i w ciągu sześciu miesięcy studiował najnowsze metody nauczania w tamtejszej operze. Po powrocie, w lutym 1834, nie przerywając pracy baletmistrzowskiej i tańcząc nadal pierwsze partie, główny nacisk położył na pracę w szkole. Przy pomocy zdolnych pedagogów M. Grekowskiego i R. Turczynowicza zorganizował naukę na nowych zasadach, które w niezmienionej formie przetrwały kilkadziesiąt lat. W 1837 dysponował już dobrze przygotowanym zespołem i grupą młodych, utalentowanych solistów, wśród których znajdowali się m.in. Eugenia Koss, K. Turczynowiczowa, T. Gwozdecka, Karolina Wendt, J. Trawna, bracia Tarnowscy oraz F. Krzesiński. Pozwoliło mu to przystąpić do realizacji drugiego etapu reformy: opracowania bogatego repertuaru opartego na ostatnich nowościach baletu europejskiego. 2 II 1837 wystawił „Mimili, czyli Styryjczyków” tańcząc główną partię męską - Joklego. Balet ten stał się sensacją sez. i zapoczątkował nowy, świetny okres w dziejach zespołu. Potem wystawił kolejno: „Rycerza i wieszczkę”, „Mleczarkę szwajcarską”, „Sylfidę”, „Paziów księcia Vendome”, „Lucyperka”, „Hertę” oraz kilka oryginalnych kompozycji własnych, z których najbardziej znaną był „Stach i Zośka”. W większości tych baletów P. tańczył główne partie męskie, a partie kobiece obsadzał swymi wychowankami. Wyjeżdżał też na gościnne występy, m.in. w 1835 do Kalisza. Lata intensywnej pracy w t. i w Instytucie Aleksandryjskim wychowania panien, gdzie od 1834 prowadził lekcje tańca, nadwerężyły jego siły. 19 XI 1843 przeszedł na emeryturę. W ciągu dziesięciu lat przekształcił prowincjonalny zespół w eur. miary balet dysponujący doskonałymi tancerzami, bogatym repertuarem i dobrze zorganizowaną własną szkołą. Ze społeczeństwem pol. związany był nie tylko pracą zawodową, lecz i stosunkami rodzinnymi. 27 I 1824 ożenił się z Aleksandrą Antoniną Budzyńską, a dzieci wychował na Polaków. Po opuszczeniu t. warsz. zorganizował z dawnych uczniów własny zespół baletowy i w ciągu prawie dwudziestu lat odwiedzał z nim różne miasta, wszędzie przyjmowany entuzjastycznie. W 1843 prawdopodobnie wyjechał ze swym zespołem do Wilna, a w listopadzie 1844 i od czerwca 1845 występował w Mińsku Litewskim, w zimie 1845 w Wilnie. Potem zapewne powrócił do Warszawy, ale tu nie występował. W 1847 przebywał ze swym zespołem w Kaliszu i przez kilka miesięcy dawał przedstawienia razem z zespołem dram. K. Nowińskiego (afisze podpisywali wspólnie kierownicy obu zespołów). W 1848 balet P. występował w Mohylewie i zapewne w Kijowie, w 1849 w Kiszyniowie i Odessie, w 1850 w Żytomierzu (prawdopodobnie) oraz w Charkowie, w 1851 zapewne w Kijowie. Od stycznia 1852 stałą siedzibą zespołu był Kijów, skąd wyjeżdżano tylko niekiedy na występy do innych miast, m.in. Żytomierza (1852, 1855), Charkowa (1853). W Kijowie P. przyłączył do swego baletu zespół dram. ros., a potem także polski. Jako antreprener t. kijowskiego urządził nową salę teatr., zorganizował szkołę baletową i zdobył znaczną popularność u publiczności miejscowej jak i przyjeżdżającej na kontrakty. Występując w baletach mimo niemłodego już wieku wzbudzał podziw lekkością tańca. Wiosną 1855 z powodu trudności finansowych zrezygnował z dyrekcji, ale jeszcze rok pozostawał w Kijowie jako tancerz i kierownik baletu. Latem 1856 opuścił Kijów, a w 1858 z częścią swego zespołu występował w Kamieńcu Podolskim w t. kier. przez J. Piekarskiego. Później zapewne musiał zlikwidować zespół i wrócił do Warszawy, a 16 V 1861 powołany został ponownie na stanowisko nauczyciela warsz. szkoły baletowej. Na scenie T. Wielkiego wznowił dla swych uczniów kilka najpopularniejszych swoich baletów jak „Mimili” oraz „Stach i Zośka”. Spotkały się one jednak z obojętnym przyjęciem. W 1864 został zwolniony i znów podjął próbę samodzielnego działania. Jeszcze na niecały rok przed jego śmiercią kier. przez niego zespół wystąpił 19 IV 1868 w t. krakowskim.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.79722.2
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.79723.2
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.79724.1
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.79726.2
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.80727.2
      Polski Słownik Biograficzny t. 26 str. 348: psb.22757.1
      Polski Słownik Biograficzny t. 29 str. 527: psb.24992.3
      n.15079 Nekrologia Minakowskiego (15079)
      n.3240a Nekrologia Minakowskiego (3240)
      sw.156533 Akt małżeństwa: Warszawa św. Andrzej (obecn. m. Warszawa), 201/1851 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://szukajwarchiwach.pl/72/159/0/-/21/str/1/21/10#tabSkany [podgląd]
      sw.355889 Akt małżeństwa: Warszawa ASC Cyrkuł I (obecn. m. Warszawa), 149/1823 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] https://metryki.genealodzy.pl/ar1-zs183-sy1823b-kt1 [podgląd]

    źródła:
    - ślub: Akt małżeństwa: Warszawa ASC Cyrkuł I (obecn. m. Warszawa), rok 1823, nr aktu 149 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] https://metryki.genealodzy.pl/ar1-zs183-sy1823b-kt1 [podgląd]
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 27.04.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 3.128.199.88