Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Mieczysław Marian Różański (ID: psb.26932.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 518.477 (top 44%), Liczba łóżek od MJM: (brak koligacji) [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater PSB, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
  • Zaloguj się
  • Urodzony prawdopodobnie w roku 1870
  • zmarł
 
  • Zaloguj się
  • Urodzona prawdopodobnie w roku 1870
  • zmarła
rodzice Zaloguj się
?1870-
   Zaloguj się
?1870-
|    |
2    3



|
Mieczysław Marian Różański, bohater PSB, 1903-1969

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: dnia 8 VI 1930, Kraków, ): Zaloguj się ?1900-
  • Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      RÓŻAŃSKI Mieczysław Marian (28 XI 1902 Grybów k. Nowego Sącza - 27 V 1969 La Grenia w Argentynie), scenograf
      Był synem Franciszka R., urzędnika skarbowego, i Antoniny z domu Budz, mężem Ireny Słupnickiej (ślub 8 VI 1930 w Krakowie; małżeństwo trwało kilka miesięcy). Ukończył gimn. w Nowym Targu. W 1918-20 uczył się w Szkole Przemysłu Drzewnego w Zakopanem. W 1921 brał udział w powstaniu śląskim. W 1924-27 studiował w Państw. Szkole Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artyst. w Krakowie. W sez. 1927/28 był scenografem T. Miejskich we Lwowie, 1928-33 T. im. Słowackiego w Krakowie, nast. w Warszawie: w T. Kameralnym (sez. 1933/34), Ateneum (1933), Letnim (1934). W sez. 1936/37 robił projekty dekoracji do przedstawień Reduty, w 1937-39 w T. Miejskich we Lwowie. Współpracował z T. Polskim w Katowicach (1930). Zajmował się również rzemiosłem artyst., a także pedagogiką, w 1932 prowadził kurs scenografii w szkole malarstwa i rysunku Z. Pronaszki. W czasie II wojny świat. należał do Pol. Sił Zbrojnych na Zachodzie; brał udział w bitwie o Narvik. Po wojnie do Polski nie wrócił; mieszkał pocz. w Wielkiej Brytanii, a od 1947 w Argentynie.
      "Góralskie chłopię, świetny plastyk i scenograf (Z. Ordyńska), był artystą pełnym inwencji i rozmachu, w okresie krak. współtwórcą wszystkich wybitnych wówczas inscenizacji. Do „Achilleis” (1928) „skomponował scenę jako wazę grecką z widocznymi na niej figurami”. W „Krakowiakach i Góralach” (1928) - „Po podniesieniu kurtyny ukazywała się pusta scena ze stojącą na niej tylko krakowską skrzynią i krzyżującymi się w tle wyolbrzymionymi krakowskimi wstążkami. Przy muzyce wieko owej skrzyni otwierało się, jakby czarodziejskim sposobem i wydobywały się z niej kolejno wszystkie osoby akcji, aż cały zespół mógł podejść do rampy i przedstawić się widzom” (T. Kudliński). Scenografia ta przyczyniła się w znacznej mierze do sukcesu inscenizacji Z. Nowakowskiego, który zrealizował ją później w Wilnie (T. Wielki, sez. 1929/30) i Warszawie (T. Artystów, 1932). W „Dziadach” (1931) „syntetycznie potraktowana scenografia Różańskiego oparta była częściowo na systemie kotarowym” (S. Marczak-Oborski), „momenty, w których do głosu przychodził świat nadprzyrodzony rozgrywały się na scenie przyćmionej, a tylko osoby rozgrywające dramat były oświetlone reflektorem w ten sposób, że sylwety ich rysowały się wizyjnie w atmosferze ciemności” (A. Waśkowski). W „Królowej przedmieścia” (1932) widać było jak „czcigodne mury starego Krakowa kołyszą się w takt śpiewanej przy akompaniamencie harmonii piosenki” (Waśkowski). Scenografia „Mindowego” (1931) miała styl monumentalny, a dekoracje do „Gałązki rozmarynu” (1938) były „efektowne i malarsko pomysłowe, tworzące harmonijne i kompozycyjnie doskonałe ramy dla wszystkich obrazów („Scena Lwowska").
      Współpracował z wybitnymi reżyserami: L. Schillerem, T. Trzcińskim, Z. Nowakowskim. Inne jego prace: w Krakowie - „Róża”, „Kupiec wenecki” (1928), „Tamten”, „Kordian” (1929), „Warszawianka”, „Wesele”, „Fantazy” (1932), „Książę Niezłomny” (1933); w Warszawie - „Wróg ludu”, „Obudzenie się wiosny” (T. Kameralny, 1933), „Na drodze” (Ateneum, 1933), „W małym domku”, „Mazepa” (T. Kameralny, 1934), „Ivar Kreuger” (T. Letni, 1934); we Lwowie - „Hamlet” (1928), „Żabusia” (1937), „Legenda” (1937), „Obrona Ksantypy” (1938).

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.38496.1
      Polski Słownik Biograficzny t. 32 str. 503: psb.26932.1

    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 27.04.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 3.145.130.31