Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

Ż Ada Jadwiga Leontyna «Sari» Szayer (ID: psb.28157.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 419.078 (top 35%), Liczba łóżek od MJM: 25 [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater Czy wiesz kto to jest (1938), bohater PSB i Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
  • Zaloguj się
  • Urodzony prawdopodobnie w roku 1860
  • zmarł
 
Przodkowie: drzewo "16"drzewo "32"drzewo "64"

pradziadkowie ?    Zaloguj się
?1790-
   ?    ?
&    &    &    &
?    ? ?
   ?    ?
|    |    |    |
8 | 9    10 | 11    12 | 13    14 | 15
|    |    |    |
dziadkowie Zaloguj się
?1830-
   Zaloguj się
?1820-
   Zaloguj się
?1830-
   Zaloguj się
ca 1826-1899
|    |    |    |
4    5    6    7



 


|    |
rodzice Zaloguj się
?1860-
   Zaloguj się, artykuł w Nekrologii
1862-1936
|    |
2    3



|
Ada Jadwiga Leontyna «Sari» Szayer, bohater Czy wiesz kto to jest, 1889-1968

Rodzeństwo, bratankowie lub siostrzeńcy/bratanice lub siostrzenice

  1. **Ada Jadwiga Leontyna «Sari» Szayer**
  2. M Zaloguj się 1901-1935
    ■  & Zaloguj się ?1910 dzieci | Ż Zaloguj się ?1940-2002 |

Stryjowie lub wujowie oraz ciotki, i kuzynki

  1. M Zaloguj się ?1860-
    ■  & Zaloguj się artykuł w Nekrologii 1862-1936 dzieci | Ż Ada Jadwiga Leontyna «Sari» Szayer 1889-1968| M Zaloguj się 1901-1935 |
  2. Ż Zaloguj się artykuł w Nekrologii 1862-1936
    ■  & Zaloguj się ?1860- dzieci | Ż Ada Jadwiga Leontyna «Sari» Szayer 1889-1968| M Zaloguj się 1901-1935 |

Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

  1. BRODZIŃSKI Kazimierz Józef (1791-1835) poeta, historyk literatury 14°
  2. MALINOWSKI Lucjan Feliks (1839-1898) profesor filologii UJ 14°
  3. OCZAPOWSKI Józef Bohdan (1840-1895) ekonomista, prawnik, profesor UJ 15°
  4. MALINOWSKI Bronisław Kasper (1884-1942) etnolog, profesor uniwersytetu w Londynie 15°
  5. STRZEMBOSZ Teresa (1930-1970), katolicka działaczka społeczna 15°
  6. TELAKOWSKA Wanda (1905 1985), graficzka, projektantka 16°
  7. RUDOWSKI Jan Szymon (1840/42-1905) powstaniec 1863, ziemianin 16°
  8. STOKOWSKI Jan (ok.1742-1794) konfederat barski, konsyliarz Rady Nieustającej 16°
  9. SZELĄGOWSKA Maria (1905-1989) działaczka niepodległościowa 16°
  10. SZELĄGOWSKI Adam (1873-1961) historyk 16°
  11. OCZAPOWSKI Michał (1788-1854) profesor gospodarstwa w Wilnie i Warszawie 16°
  12. HEBDA Stanisław (1808-1868) kontroler Kasy Głównej Królestwa 16°
  13. GLINKA Antoni (ok. 1710- ok. 1772) podkomorzy łomżyński 16°
  14. DEMBOWSKI Tadeusz (1856-1930) lekarz 16°
  15. BRODZIŃSKI Andrzej Ksawery (1786-1812) poeta 16°
  16. KOSIŃSKI Wincenty Stanisław (1834-1883) inżynier górnik 16°
  17. KOMOROWSKI Michał Franciszek (1875-1950) ziemianin 16°
  18. BIAŁOWIEJSKI Celestyn (1795-1848) wojskowy 16°
  19. STRZEMBOSZ Jan (1820-1887), działacz społeczny w Żytomierzu 17°
  20. ROMEROWA Zofia (1885-1972) malarka i graficzka 17°

Uwagi

  • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

    SARI Ada, także Adela, właśc. Jadwiga Leontyna Scheuer, Schayer, Szayer, Szajer (29 VI 1886 Wadowice - 12 VII 1968 Ciechocinek), śpiewaczka
    Była córką adwokata Edwarda Szayera (do 1889 Scheuera) i Franciszki z Chybińskich. Dzieciństwo spędziła w Starym Sączu. Uczyła się w gimn. w Cieszynie, potem na pensji sióstr Bożej Miłości w Krakowie, gdzie miała zajęcia muz. i zaczęła kształcić głos. W 1905-07 uczyła się śpiewu w Wiedniu, w studiu hrabiny Pizzamano i w maju 1906 lub 1907 wystąpiła na koncercie galowym w tyt. roli w „Lalce” E. Audrana, uzyskując pierwszą pochlebną recenzję w wiedeńskiej prasie. W 1907-09 studiowała śpiew u A. Rupnicka w Mediolanie. Debiutowała w maju 1909 w rzymskim Teatro Nazionale jako Małgorzata w „Fauście”, recenzenci zwrócili uwagę na jej świeży, miły głos i swobodę sceniczną. W sez. 1909/10 śpiewała nadal w Rzymie (Nedda w „Pajacach"), a także w Teatro San Carlo w Neapolu i w Aleksandrii (m.in. partię Santuzzy w „Rycerskości wieśniaczej” pod batutą kompozytora); w sez. 1910/11 w Teatro dal Verme w Mediolanie (m.in. partie Matyldy w „Wilhelmie Tellu” i Elzy w „Lohengrinie") i w wielu miastach wł., jak Triest, Bolonia, Piacenza, Florencja, Werona, Wenecja, Genua, a także w Madrycie i Lizbonie; w sez. 1911/12 śpiewała m.in. we Florencji w Teatro Politeama Fiorentino (Gildę w „Rigoletcie") i w Brescii (Julię w „Romeo i Julii” Ch. Gounoda). W 1912 przyjechała do Polski; występowała w Krakowie: 4, 6, 7 II na koncertach operowych, 12 VIII z Chórem Akademickim z okazji VIII Kongresu Esperantystów. Od stycznia do maja 1914 z grupą wł. artystów, z M. Battistinim na czele, występowała w Rosji (Petersburg, Kijów, Moskwa, Odessa). Po raz pierwszy śpiewała na scenach pol.: 28 IV 1914 w T. Wielkim w Warszawie (Gilda w „Rigoletcie"), 7, 10, 28, 30 V i 2 VI w T. Miejskim we Lwowie, a 21-23 VII t.r. z operą lwow. w Krakowie. Następnie odbyła tournee po całych Włoszech z zespołem doborowych solistów; śpiewała Rozynę („Cyrulik sewilski"). Wybuch I wojny świat. zastał ją w Wenecji; jako poddana austr. musiała opuścić Włochy. W 1915 przyjechała do Wiednia, a nast. do kraju. W 1916 śpiewała partie Olimpii, Giulietty i Antonii („Opowieści Hoffmanna") w Stanisławowie (8 IV) i t.r. występowała z zespołem opery lwow. w Krakowie (22, 23 i 25 VII); w sez. 1916/17 występowała gościnnie w T. Miejskim we Lwowie, jesienią 1917 w T. Wielkim w Warszawie (Konstancja w „Uprowadzeniu z seraju”, Rozyna w „Cyruliku sewilskim"), w marcu 1919 koncertowała w Krakowie.
    Po powrocie do Włoch w 1919, nastąpiło dziesięć najświetniejszych lat w jej karierze; rosła ilość występów w Lizbonie, Paryżu, Londynie. Na pocz. 1922 śpiewała w Barcelonie, Madrycie, Neapolu, Wenecji. Jesienią 1922 odniosła wielki sukces w partii Rozyny w Teatro Carcano w Mediolanie - zaproponowano jej wtedy występy w La Scali. Na przeł. 1922 i 1923 była w Lizbonie, wiosną 1923 w Londynie i Paryżu. W Teatro alla Scala w Mediolanie wystąpiła 12 V 1923 w partii Królowej Nocy w „Czarodziejskim flecie” pod batutą A. Toscaniniego. Jesienią 1923 koncertowała w Anglii, Szkocji i Irlandii, w 1924 w Monachium, Berlinie, Hamburgu i Norymberdze, wiosną 1925 w Norwegii. Latem 1925 z grupą wł. solistów z Teatro alla Scala wyjechała do Ameryki Południowej; śpiewała Gildę, Violettę w „Traviacie” w Boliwii (La Paz) i Rozynę w Argentynie (Tucuman); sama S. śpiewała ponadto w T. Colon w Buenos Aires. W 1926 występowała w Paryżu, Budapeszcie, Sztokholmie, w 1927 m.in. w Pradze i ponownie w Paryżu (Concerts Colonne i Lamoureux). W marcu 1928, po występach w Pradze, wyjechała do Nowego Jorku i dała recital w Carnegie Hall, zimą 1928-29 występowała ponownie w Nowym Jorku, a także w Chicago, Detroit, Michigan, Buffalo, Cleveland, Waszyngtonie, Filadelfii i in. miastach USA, a także Kanady. Rok 1929 przyniósł występy w Berlinie, Sztokholmie, Uppsali, 1930 tournee po Czechosłowacji i Bałkanach (Praga, Bratysława, Brno, Zagrzeb, Belgrad, Sofia, Konstantynopol, Ateny), a potem występy w Niemczech, Holandii i Szwajcarii. W 1931 zimą odbyła tournee po Skandynawii, Węgrzech, Bułgarii i Jugosławii, a wiosną uczestniczyła w Monte Carlo w wydarzeniu muz., jakim było wykonanie „Szeherezady” M. Rimskiego-Korsakowa, w transkrypcji operowej; śpiewała w niej partię tytułową. W 1931 wróciła do kraju i zamieszkała w Krakowie.
    W okresie 1919-31 często przyjeżdżała do Polski i występowała gościnnie w wielu pol. miastach; w Krakowie: m.in. 31 X 1921 na otwarcie sez. operowego, z zespołem opery lwow. (lato 1924), w przedstawieniach Krak. Tow. Operowego (jesień 1926), z zespołem operowym T. Polskiego z Katowic (lipiec 1927), z operą lwów. (marzec, sierpień 1930) i na koncertach (styczeń i marzec 1926, czerwiec 1928, koniec 1929). W Warszawie: w T. Wielkim (kwiecień, maj 1924; czerwiec 1928 i 1929; 21, 23, 25 III i 18, 23 V 1930; 19, 21 II 1931) i na koncertach (pocz. 1926, 20 V 1927). W T. Wielkim we Lwowie (przeł. 1925/26, wrzesień 1928 i 1929, marzec i czerwiec 1930, maj 1931); w T. Wielkim w Poznaniu (23, 25 IX 1926; 4 IV 1927; 25, 29 V 1930; 7, 8 II, 31 V, 4 VI 1931); w Katowicach, w zespole operowym T. Polskiego (w sez. 1926/27, 1927/28, 1929/30); w Łodzi koncertowała 20 V 1927, w końcu 1929 i pocz. 1931; w lipcu 1926 z Krak. Chórem Akademickim śpiewała w rodzinnym Starym Sączu. We wrześniu 1931 otworzyła sez. reaktywowanej opery Krak. Tow. Operowego; śpiewała partie Gildy, Rozyny, a w grudniu Łucji („Łucja z Lammermooru"). Współpracowała z tym zespołem do końca sez. 1933/34; wystąpiła w siedemdziesięciu trzech spektaklach, śpiewała czołowe partie w siedemnastu prem., m.in. Norinę („Don Pasquale"), Małgorzatę („Faust"), tyt. w „Lakme”, potrójną partię w „Opowieściach Hoffmanna”, Mimi („Cyganeria"), Elżbietę („Tannhauser"). Nadal koncertowała za granicą; w końcu 1931 była w Szwecjii, Norwegii i Czechosłowacji, w 1932 w Jugosławii i na Węgrzech, 1933 w Monachium, gdzie inaugurowała cykl mistrzowski „Weltberuhmte”. W kraju występowała gościnnie w T. Wielkim w Warszawie (21 II 1932), w Poznaniu (1932; 7, 10 V i 6, 8 XII 1933), w Katowicach i Cieszynie (pocz. 1934), Bydgoszczy (16 III 1934). Od jesieni 1934 mieszkała w Warszawie; w sez. 1934/35 i 1935/36 często śpiewała w T. Wielkim najsłynniejsze swoje partie operowe (Gilda, Małgorzata, Lakme), a nawet wystąpiła w operetce (Liza w „Krainie uśmiechu”, 3 III i 4 IV 1935). We wrześniu 1936 i w styczniu 1937 miała cykl występów w operze lwow. („Faust”, „Opowieści Hoffmanna”, „Cyrulik sewilski”, „Dama pikowa"), potem występowała we Włoszech. Około 1938 zaczęła udzielać lekcji śpiewu. W styczniu i lutym 1939 występowała we Lwowie; każdego roku parokrotnie śpiewała w Krakowie.
    W latach okupacji niem. prowadziła w Warszawie konspiracyjne studio operowe. W Krakowie śpiewała partię Rozyny w kilku spektaklach „Cyrulika sewilskiego” (prem. 22 V 1941; wznowienie 4 II 1942), wystawionych na scenie Starego T. za aprobatą okupanta. Po powstaniu warsz. była w obozie w Pruszkowie, nast. przedostała się do Krakowa. Po wojnie występowała w Operze Dolnośląskiej we Wrocławiu („Rigoletto”, 3-5 V 1946) i Operze Tow. Przyjaciół Opery w Krakowie („Cyrulik sewilski”, 1946); do 1947 brała udział w koncertach. W 1945-47 była pedagogiem w PWSM w Krakowie; od 1947 w PWSM w Warszawie (tu uzyskała tytuł prof.); współpracowała też z Państw. Średnią Szkołą Muzyczną nr 1. Dnia 7 XII 1957 w Operze warsz. obchodziła jubileusz pięćdziesięciolecia pracy artystystycznej. Od 1 III 1958 do 4 X 1959 była korepetytorem solistów w Operze warszawskiej. W 1962, od kwietnia do września, przebywała w USA na zaproszenie towarzystwa The Ring of Schools Art w Kalifornii; w Petaluma pod San Francisco pomagała w organizowaniu wydziału wokalnego. Dnia 6 VI 1966 obchodziła w warsz. T. Wielkim jubileusz osiemdziesięciolecia urodzin i sześćdziesięciolecia pracy artystycznej. Na pocz. 1968 przeszła zawał serca, zmarła podczas kuracji w Ciechocinku.
    Nazywano ją „królową koloratury”, porównywano z legendarnymi śpiewaczkami przeszłej epoki, jak A. Patti i M. Malibran. Jej sopranowy głos fascynował: „pełny w brzmieniu, soczysty, posiada swą zdecydowaną, szlachetną barwę, niesie w przestrzeni z precyzją i mocą"; „koloratura należy do fenomenalnych z natury, a jest rozwinięta wszechstronnie w technice do ostatecznych granic sprawności. Staccata łatwe, lekkie, szybkie, migają przed słuchaczami jak błyskawice” (A. Dobrowolski). B. Kaczyński określił ten głos jako „duży, typu lirico-spinto, o niewiarygodnej łatwości technicznej oraz pewnym i tak rzadko spotykanym u dramatycznych koloratur il sopracutto Fa, które artystka miała okazję demonstrować w „Cyruliku sewilskim”. Niewysoka i pulchna, z uśmiechem pełnym dziewczęcego wdzięku, nie miała najlepszych warunków scenicznych. Zeszczuplała w 1928 po powrocie z Ameryki, nosiła się wtedy wytwornie i wyglądała atrakcyjnie. Miała w swym repertuarze ponad trzydzieści partii, zarówno lirycznych, jak i wymagających pewnej dozy dramatyzmu, np. Małgorzatę („Faust"), Santuzzę („Rycerskość wieśniacza"), Violettę („Traviata"). Światową sławę przyniosły jej partie koloraturowe, z których najczęściej i najdłużej śpiewała dwie: Gildę („Rigoletto") i Rozynę („Cyrulik sewilski"). Różnorodny repertuar wykonywała jedynie w swym pierwszym okresie wł. (1909-13) i w Krakowie (1931-34), na ogół zaś występowała w kilku tylko partiach (oprócz wspomnianych wyżej, w „Łucji z Lammermooru” i „Lakme"). Dłużej, choć nie na stałe, związana była ze scenami operowymi Krakowa i Warszawy. Całą jej karierę wypełniały występy gościnne, toteż interpretowane przez nią partie nie miały charakteru teatr. ról, ale stawały się pokazem wokalnego mistrzostwa słynnej prima-donny. M. Gliński stwierdzał wręcz, że „walory czysto wokalne tej artystki znacznie przewyższają jej kwalifikacje sceniczne”, a W. Szeliga po jej występie w „Marcie” zauważył: „gorzej było z grą aktorską”, „akcenty minoderii przez p. Sari stosowane nie wywierały wrażenia miłego”. Bardzo często występowała na koncertach i po nich miała najlepsze rec.; w programach zamieszczała zawsze dużo pieśni polskich.
    Była doskonałym pedagogiem, wykształciła ponad sto śpiewaczek i śpiewaków, wśród nich wielu wybitnych. Aktywnie działała w Stowarzyszeniu Pol. Artystów Muzyków, założyła Koło Seniorów SPAM. Jej imię nosi konkurs wokalny odbywający się w Starym Sączu.

    „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.17711.1
    Epitafium na cm. Powązkowskim:
    ARTYSTKA ŚPIEWACZKA
    PROFESOR PWSM
    JADWIGA SZAYER
    ADA SARI
    1886+1968

    Polski Słownik Biograficzny t. 35 str. 194: psb.28157.1
    Wikipedia: Ada Sari:
    S. Łoza, Czy wiesz kto to jest, Warszawa 1938 - loza.3696

źródła:
- pogrzeb: Urz. M. st.W-wy http://cmentarze.um.warszawa.pl/pomnik.aspx?pom_id=3800
...

Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
Baza jest uzupełniana codziennie
— bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 27.04.2024.
© 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie

Thank you for using
my website Sejm-Wielki.pl

This is part of The Great Minakowski Genealogy (Wielcy.pl), which contains the genealogy of 1,200,000 people from the Polish elite from the Middle Ages to Today.

What you see here is the free portion (about 12%).
Please support me so that it can continue to be available for free.

Just subscribe to the full version (Wielcy.pl) and this window will not appear.

Marek Jerzy Minakowski

1-year subscription (79 zł)
lifetime subscription (390 zł)

log in if you already have an account here

Close this window for now

IP: 3.144.17.45