Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

Ż Julia Katarzyna «Sokolicz» Kuć (ID: psb.30829.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 499.433 (top 42%), Liczba łóżek od MJM: (brak koligacji) [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater PSB, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
  • Zaloguj się
  • Urodzony prawdopodobnie w roku 1860
  • zmarł
 
  • Zaloguj się
  • Urodzona prawdopodobnie w roku 1860
  • zmarła
rodzice Zaloguj się
?1860-
   Zaloguj się
?1860-
|    |
2    3



|
Julia Katarzyna «Sokolicz» Kuć, bohater PSB, 1893-1967

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • Mąż (ślub: dnia 11 VIII 1935, Warszawa-Ochota św. Jakub (obecn. m. Warszawa), ): Zaloguj się, człowiek teatru 1899-1944 , (Rodzice : Zaloguj się ca 1870- & Zaloguj się ca 1865-)
  • Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      SOKOLICZ Julia Katarzyna, właśc. J.K. Kuć, zamężna Arnoldt, Arnoldowa (25 X 1893 Kraków - 10 IV 1967 Wrocław), aktorka
      Była córką Piotra Kucia i Katarzyny z domu Vogel, żoną Wiktora Arnoldta (zob. t. 1). Ukończyła seminarium nauczycielskie w Krakowie. Do aktorstwa przygotowywała się na licznych kursach: wymowy uczyła się u L. Bończy-Stępińskiego, śpiewu u A. Ludwiga w konserwatorium, fechtunku w Tow. Gimnastycznym „Sokół”. Działalność artyst. rozpoczęła w sez. 1919/20 w T. im. Słowackiego; pierwszy raz wystąpiła 15 XI 1919 w roli Renaty („Powodzenie"). W 1920 była w Lublinie w T. Żołnierskim, nast. w T. Polskim w Wilnie (sez. 1921/22) i T. Polskim w Katowicach (1922-24), w listopadzie 1924 z zespołem D. Krężla w Pińsku, potem z Warsz. T. Objazdowym kierowanym przez W. Lenczewskiego, m.in. w Krakowie (grudzień 1924). W sez. 1926/27 grała w T. Miejskim w Sosnowcu, a w 1929/30, wg własnych informacji, występowała w przedstawieniach zorganizowanych przez Zrzeszenie Aktorów na Pradze. Jesienią 1932 grała w T. Polskim w Katowicach, w 1932/33 w T. im. Żeromskiego w Warszawie, potem znów w Katowicach, a w sez. 1934/35 w T. Miejskim w Sosnowcu. W 1935-37 prawdopodobnie brała udział w objazdach Reduty; potem do wybuchu wojny występowała w T. Miejskich w Łodzi. W czasie okupacji niem. pracowała pocz. jako kelnerka, potem jako zarządzająca w „Ognisku Aktorów” w Warszawie. W październiku 1944 zaczęła występować w T. m.st. Warszawy; w 1945-47 grała w warsz. Miejskich T. Dramatycznych. Do 1947 równocześnie uczyła gry scen. w szkole dram. w Warszawie kierowanej przez J. Strachockiego. W 1947-49 występowała w T. im. Jaracza w Olsztynie, w 1949-51 w T. Ziemi Rzeszowskiej, a od 1951 do końca życia w T. Dramatycznych we Wrocławiu.
      "Wysoka, postawna szatynka o klasycznych rysach twarzy” (H. Małkowska), była dobrą, użyteczną aktorką. Przed wojną grała gł. amantki, później objęła role matek, osób ze sfer wyższych. Krytycy zwracali uwagę na role, do których wprowadzała elementy gry charakterystycznej. Jako Ernestyna („Porwanie Sabinek") „zaimponowała możliwościami wokalnymi (zresztą jedyna w całym przedstawieniu), poza tym przekonywała, że trzeba jej się bać” (B. Winnicki); w tej samej sztuce „świetnie sparodiowała arię z „Halki” w roli pani profesorowej” (T. Lutogniewski). Natomiast R. Wołoszyński uważał, że we Wrocławiu, była na ogół źle obsadzana: „Nie rozumiem czemu ta dobra aktorka stale gra postaci negatywne, satyryczne, skoro na twarzy ma wypisane, że to nie jej genre”.
      Przed wojną grała m.in. takie role, jak: Hrabina Camerata („Orlątko"), Ewa Nowowiejska („Azja Tuhajbejowicz"), Mela („Moralność pani Dulskiej"), Maria („Warszawianka"), Ewa („Śnieg"), Maryna („Wesele"), Amelia („Mazepa"), a po wojnie: Juliasiewiczowa („Moralność pani Dulskiej"), Dobrójska („Śluby panieńskie"), Marta („Głupi Jakub"), Zofia Parmen („Grzech"), Lady Bracknell („Brat marnotrawny"), Hrabina Respektowa („Fantazy"), Radczyni („Wilki w nocy").

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.15508.4
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.15507.1
      Polski Słownik Biograficzny t. 40 str. 33: psb.30829.1

    źródła:
    - ślub: Akt małżeństwa: Warszawa-Ochota św. Jakub (obecn. m. Warszawa), rok 1935, nr aktu 178 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://metryki.genealodzy.pl/metryki.php?op=kt&ar=1&zs=3868d&sy=1935&kt=2 [podgląd]
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 28.04.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 18.188.10.246