Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Miłosz Emil Stengel (ID: psb.32045.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 518.999 (top 44%), Liczba łóżek od MJM: (brak koligacji) [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater PSB, człowiek teatru

Rodzice

 
rodzice ? ?
   ? ?
|    |
2    3



|
Miłosz Emil Stengel, bohater PSB, 1844-1877/

Uwagi

  • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:

    STENGEL, Sztengel, Miłosz Emil (1844 [?] - działał do 1877), aktor, dyr. teatru
    Podana przez W. Szymanowskiego data ur. (1814) prawdopodobnie błędna. W 1854-59 uczył się w gimn. w Brzeżanach. Debiutował podobno w t. niemieckim. W 1867 stworzył w Stanisławowie najciekawszy pol. t. prowincjonalny, przybierając sobie za patrona J. Słowackiego, którego „apoteoza” została namalowana na kurtynie. W ciągu pierwszego kwartału wystawił trzy utwory Słowackiego: „Mazepę” (16 III 1867 na inaugurację t.), „Marię Stuart” i - po raz pierwszy w Polsce - „Fantazego” (pt. „Niepoprawni”, 9 V 1867). Po raz pierwszy wystawił również „Rozbójnika salonowego” i „Polowanie na męża” (debiut teatr. M. Bałuckiego, 2 IV 1867). Nadto grał utwory Szekspira, W. Hugo, A. Fredry, J. Korzeniowskiego. Latem wyjeżdżał do Brzeżan, Tarnopola, Lwowa, Przemyśla i Jarosławia. W sez. 1867/68 zespół występował w Tarnowie. 25IV 1868 S. wspólnie z L. Nowakowskim złożył podanie o koncesję na otwarcie drugiego t. pol. we Lwowie; otrzymawszy odpowiedź odmowną wyjechał do Warszawy. 21 VI 1868 wznowił przedstawienia w Tarnowie. W końcu lipca zespół wyjechał do Bochni i Wieliczki. Potem występował w Bielsku (wrzesień), Wadowicach (październik), Nowym Sączu (25 X-10 XII), Jaśle (14 XII-29 I 1869), Krośnie (luty), Łańcucie, Przemyślu (czerwiec), Tarnowie (10 VI-17 VI), Solcu (lipiec), Busku i Pińczowie (sierpień, wrzesień), Szczawnicy, na koniec w Częstochowie. W grudniu 1869 S. przeniósł się do Poznania i od 13 I 1870 prowadził tu stały t. pol. wspólnie z L. Nowakowskim; na inaugurację wystawiono „Zemstę”. Od 1 do 15 V 1870 t. pozn. występował w Gnieźnie. Po rozwiązaniu spółki z Nowakowskim (16 V 1870 w Poznaniu) ponownie utworzył własny zespół i występował z nim w Gnieźnie (maj), Wągrowcu, Inowrocławiu, Trzemesznie, Śremie, Gostyniu, Pleszewie, Ostrowie, Bydgoszczy, Toruniu, Chełmnie, Lubawie, Nowym Mieście. W jesieni 1871 występował ponownie w Bydgoszczy (wrzesień) i Toruniu (październik). Wystawiał m.in. „Mazepę”, „Zemstę”, „Jawnutę”, utwory L.A. Dmuszewskiego, J.N. Kamińskiego, J.I. Kraszewskiego; 11 X 1871 w Toruniu w programie przedstawień znalazł się „Ustęp z III części Dziadów”. Mimo przychylnego przyjęcia S. borykał się jednak z niepokonanymi trudnościami. 22 IX 1871 podpisał odezwę do ludności pol. w zaborze pruskim wzywając ją do stworzenia kapitału, który by umożliwił egzystencję pol. t. wędrownemu. Próba ta jednak nie odniosła skutku i 4 XI 1871 w Gnieźnie, zrujnowany, S. musiał rozwiązać swój zespół. W 1872 otrzymał koncesję na t. pol. w Galicji, nie wiadomo jednak, czy z niej skorzystał. W lutym 1874 organizował podobno przedstawienia amatorskie w Tarnopolu, potem miał we Lwowie „skład piwa”. W czerwcu 1877 założył we Lwowie t. ogr. Pod Sroką; t. ten działał prawdopodobnie do września. Dalsze losy S. są mało znane. E. Webersfeld twierdzi, że wyjechał do Drezna i pracował tam jako fotograf. W 1883 prasa lwow. doniosła, że otrzymał przywilej na „przyrząd do ujęcia złomu”. Być może żoną jego była Prakseda S. z Soznańskich prowadząca we Lwowie szkołę tańca.
    W czasie swojej kariery teatr. grał przeważnie role charakterystyczne, m.in. Miechodmucha („Krakowiacy i Górale"), Łykalskiego („Majster i czeladnik"), Arona („Żydzi"). Nie był wybitnym aktorem, natomiast jako dyr. osiągał frapujące rezultaty. Miał niezły zespół, a w Galicji zapraszał nawet na występy gościnne ówczesne znakomitości: A. Aszpergerową, H. Modrzejewską. Reżyserię powierzał kolejno: I. Kalicińskiemu, E. Deryngowi. Jego występy w zaborze pruskim były ważnym epizodem w walce ludności pol. z germanizacją kraju.

    „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.81309.1
    Polski Słownik Biograficzny t. 43 str. 418: psb.32045.1

...

Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
Baza jest uzupełniana codziennie
— bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 27.04.2024.
© 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
IP: 3.131.13.194