Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Janusz Strachocki (ID: psb.32255.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 254.887 (top 22%), Liczba łóżek od MJM: 21 [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater PSB i Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
 
  • Zaloguj się
  • Urodzona w roku 1859
  • zmarła w roku 1933 , wiek: 74 lat.
rodzice Zaloguj się, artykuł w Nekrologii
?1850-1917
   Zaloguj się
1859-1933
|    |
2    3



|
Janusz Strachocki, bohater PSB, 1892-1967

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: dnia 12 II 1914, Warszawa, par. św. Aleksandra (obecn. m. Warszawa), ): Zaloguj się ?1880- , (Rodzice : Zaloguj się ?1860-1896 & Zaloguj się ca 1872-) , dzieci
    1. M Zaloguj się bohater Wiki 1922-2004
    2. M Zaloguj się 1924-1998
  • Rodzeństwo, bratankowie lub siostrzeńcy/bratanice lub siostrzenice

    1. Ż Zaloguj się 1882-1966
      ■  & Zaloguj się bohater Czy wiesz kto to jest (1938) 1888- dzieci | Ż Zaloguj się ca 1914-1918 |
    2. M Zaloguj się artykuł w Nekrologii 1884-1886
    3. Ż Zaloguj się artykuł w Nekrologii 1888-1908
    4. M Zaloguj się ?1890-
    5. **Janusz **

    Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. GRABSKI Andrzej Rafał (1787- ok. 1878) rolnik
    2. GRABSKI Stanisław (1871-1949) polityk, ekonomista, publicysta 11°
    3. KIEDRONIOWA Zofia (1872-1952) historyk, działaczka społeczno-polityczna 11°
    4. GRABSKI Władysław (1874-1938) minister skarbu, polityk, ekonomista 11°
    5. GAWARECKI Wincenty Hipolit (1788-1852) historyk 11°
    6. GAWARECKI Zygmunt (ur. 1827) rolnik, publicysta 12°
    7. KOCISZEWSKI Stanisław (ok. 1820-1846) spiskowiec, powstaniec 1846 12°
    8. TRETEROWA Janina (19081957) kurier Komendy Głównej Związku Walki Zbrojnej 12°
    9. GROTOWSKI Alfons (1833-1922) inżynier 12°
    10. KIEDROŃ Józef (1879-1932) polityk, minister przemysłu i handlu 12°
    11. PODWIŃSKI Stanisław Władysław (1898-1964) prawnik 13°
    12. STOLZMAN Małgorzata (1935-1986) historyk książki, bibliotekoznawca 13°
    13. SOPOĆKO Konstanty Maria (1903-1992) grafik 13°
    14. PODWIŃSKI Wacław (1872- po1900) działacz socjalistyczny 13°
    15. GREGOROWICZ Jan Kanty (1818-1890) literat, publicysta, redaktor 13°
    16. GREGOROWICZ Karol (1819-1869) lekarz, redaktor, wydawca: 13°
    17. GREGOROWICZ Kazimierz (1833-1889) pisarz emigracyjny 13°
    18. BRZEZIŃSKI Józef (1854-1932) profesor prawa kościelnego 14°
    19. SUPNIEWSKI Janusz Wiktor (1899-1964), lekarz, farmakolog 14°
    20. CHMIELIŃSKA Aniela (1869-1936) działaczka społeczna 14°

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      STRACHOCKI Janusz (8 II 1892 Warszawa - 29 XII 1967 Warszawa), aktor, reżyser, dyrektor teatru
      Był synem inżyniera kolejowego Bronisława S. i nauczycielki Jadwigi ze Szpetów, mężem aktorki Stefanii Czajkowskiej, ojcem scenografa Andrzeja Strachockiego. W 1911 zdał maturę w gimn. W. Górskiego w Warszawie. W 1912-13 odbywał studia wokalne w konserwatorium w Berlinie, ale utrata głosu, na skutek porażenia mięśni gardła po przebytym dyfterycie, uniemożliwiła mu karierę śpiewaka. Jesienią 1913 został słuchaczem Szkoły Aplikacyjnej przy WTR; studiował tam trzy miesiące, równocześnie uczęszczał na rytmoplastykę. Od grudnia 1913 występował w epizodach w warsz. T. Letnim i Rozmaitości, a w 1915 w T. Powszechnym na Dynasach, gdzie 8 V 1915 zagrał Don Ariasa („Cyd"). W lutym 1914 ożenił się ze Stefanią Czajkowską, polonistką (przez krótki czas była aktorką, potem sekretarzem lit. teatru). Po wybuchu I wojny świat. został ewakuowany z rodziną do Rosji. W grudniu 1915 przybył do Moskwy i od pocz. 1916 występował w T. Polskim A. Szyfmana, grał Harfiarza („Lilla Weneda") i Rycerza Stanisława („Bolesław Śmiały"). Od lipca 1916 do maja 1917 występował w T. Polskim pod dyr. F. Rychłowskiego w Kijowie; m.in. zagrał Ojca w „Weselu”. Od czerwca 1917 do stycznia 1918 był w zespole T. Studya S. Wysockiej w Kijowie. Jesienią 1918 wrócił do Warszawy; występował tu parę miesięcy w t. Mozaika. Od grudnia 1918 do końca sez. grał w T. Polskim w Poznaniu. Po powrocie do Warszawy występował w T. Polskim (1919-21) i wg własnej informacji w tym czasie uczęszczał też do szkoły baletowej K. Łobojki. Wiosną 1922 był w t. Maska (tu zaczął reżyserować); latem 1922 w t. Stańczyk. W 1922-24 był w T. Polskim w Poznaniu; w okresie tym wykładał na Wydz. Dram. pozn. Konserwatorium Muzycznego. W 1924-26 należał do zespołu T. im. Bogusławskiego w Warszawie. W 1926-29 był w zespole T. Miejskich we Lwowie. W listopadzie 1929 reżyserował i grał w T. Popularnym i T. Kameralnym B. Gorczyńskiego w Łodzi (z zespołem tym występował 20 XI w Kaliszu), w sez. 1929/30 w T. Ateneum w Warszawie. Od 9 VII do 14 VIII 1930 był z zespołem I. Solskiej m.in. w Zaleszczykach, Lwowie, Stanisławowie, Krakowie, Zakopanem, Bydgoszczy, Toruniu i Gdańsku. W sez. 1930/31 wrócił do Lwowa i w T. Miejskich pozostał do 1937 (wyjąwszy październik 1931, kiedy występował w warsz. T. Melodram). W sez. 1937/38 grał w T. Narodowym oraz w T. Kameralnym w Warszawie. W sez. 1938/39 objął dyrekcję objazdowego T. Wołyńskiego im. Słowackiego z siedzibą w Łucku; równocześnie zawarł umowę z władzami miejskimi Lublina, na mocy której wydzierżawił budynek teatru i objął Lublin systematycznymi występami, podczas których zespół używał nazwy T. Lubelski im. Słowackiego lub T. Wołyńsko-Lubelski im. Słowackiego. Poziom teatru pod dyr. S. oceniano pozytywnie: „Dobry repertuar, świetna reżyseria, opanowanie ról, dobry zespół, piękne dekoracje, wykwintna garderoba” (W. Śliwina). Okres okupacji niem. spędził w Warszawie. Zajmował się handlem, był robotnikiem w fabryce zup, kelnerem. Należał do AK, współpracował z jej wywiadem. Brał udział w konspiracyjnych koncertach poetyckich, zorganizował Szopkę dla dzieci - tajny t. lalkowy. W 1944 związał się z T. m.st. Warszawy; 23 XI t.r. w sali kina „Syrena” odbyła się pierwsza powojenna prem. w Warszawie, grano „Majstra i czeladnika” w reż. S.; 8 V 1945 zagrał swą pierwszą po wojnie rolę Cyryla van Belle („Burmistrz Stylmondu"). W teatrze tym (od lipca 1945 pn. T. Powszechny, scena Miejskich T. Dramatycznych) pozostał do końca sez. 1945/46. W sez. 1946/47 występował w T. Polskim w Warszawie. Równocześnie, od 2 I 1945 do 30 VII 1947 był dyr. zorganizowanej przez siebie Miejskiej Szkoły Dramatycznej. W sez. 1947/48 objął dyrekcję T. im. Jaracza w Olsztynie, traktując tę placówkę jako rodzaj praktyki teatr, dla swoich uczniów. W 1948 wrócił do Warszawy i w sez. 1948/49 występował w T. Syrena, a w 1949-50 był kier. artyst. Ludowego T. Muzycznego; po jego upaństwowieniu pracował w przedsiębiorstwie „Film Polski”, szkolił spikerów radiowych, grał dorywczo w T. Narodowym. W 1951-55 występował w T. Nowej Warszawy, 1955-57 w T. Młodej Warszawy, od 1957 do końca życia (mimo przejścia w 1962 na rentę specjalną) w T. Narodowym. Miał znakomite warunki fizyczne. „Wysoki wzrost, smukłość sylwetki, twarz o rysach niezbyt regularnych, ale pełnych wyrazu, o ujmującym uśmiechu i intensywnym spojrzeniu niebieskich wyspiańskich oczu, twarz bardzo polska - predestynowały go do ról romantycznych i bohaterskich; a równocześnie instynkt psychologiczny, poczucie ironii i groteski dawały mu klucz do wieloznacznych intelektualnych sztuk współczesnych, stojących niejako na pograniczu dramatu i komedii” (L. Jabłonkówna). Dla rozwoju jego aktorstwa ważny był okres pobytu w T. Studya Wysockiej, gdzie „warunki pracy na maleńkiej scenie” „zmuszały do skromnego i precyzyjnego gestu, panowania nad głosem, unikania taniego efektu na rzecz wewnętrznej prawdy”, tam „dojrzewał jako amant o dużej skali możliwości interpretacyjnych, daleki od szablonu” (S. Mrozińska), grając np. Kirkora („Balladyna") i Rodryga („Cyd"); podobnie w Poznaniu, gdzie został szybko ulubieńcem publiczności, np. jako Jack Worthing („Brat marnotrawny"), Mazepa („Mazepa"), Wiktor („Pan Jowialski"), Lord Darlington („Wachlarz lady Windermere"). W 1924 rozpoczął ważny okres stałej współpracy z L. Schillerem; dla Schillera był „aktorem nieocenionym, spełniającym jego postulaty we wszystkich dziedzinach sztuki scenicznej: w wielkim dramacie romantycznym, w repertuarze neorealistycznym, a także we wszelkiego rodzaju śpiewograch. I do tego równorzędnym partnerem w dyskusjach teoretycznych, jednym z tych bardzo nielicznych, z którymi mistrz mógł się dogadać na gruncie intelektualnym” (L. Jabłonkówna). Z ról w Schillerowskich inscenizacjach wymienić należy takie, jak: Autolikus („Opowieść zimowa”, 1924) - „fascynujący swym groteskowym i poetyckim zarazem humorem” (L. Jabłonkówna), Achilles („Achilleis”, 1925) - „miał ładne momenty lirycznego zamyślenia, ale za mało w nim było bohaterstwa, za mało szaleńczej odwagi” (T. Kończyc), Nieznajomy („Kniaź Patiomkin”, 1925), Bożyszcze („Róża”, 1926), Pankracy („Nie-Boska komedia”, 1926), Kordian (1930), Gustaw-Konrad („Dziady”, 1932). Postać Liapkina-Tiapkina („Rewizor”, 1926) zagrał jako „małomiasteczkowego jakobina” (K. Irzykowski), a we współczesnej sztuce „Spór o sierżanta Griszę” (1931), był Griszą „żałosnym, głęboko wzruszającym w swej bezradności i opuszczeniu” (L. Jabłonkówna). Takie natomiast role, jak: Edward („Podróż po Warszawie”, 1924), Amant stosowny i Alfons potulny („Bandurka”, 1925), Edward („Królowa przedmieścia”, 1931), uważano za przykład znakomitego łączenia aktorstwa, tańca i śpiewu. W t. lwow. grał wiele ważnych ról, takich jak: Czarowic („Róża"), Poeta („Wesele"), Karol Moor („Zbójcy"), Don Rodrygo („Cyd"), Geniusz („Wyzwolenie"), role tyt. w „Hamlecie”, „Kordianie”, „Księdzu Marku” J. Słowackiego; w Warszawie: Stefan („Współczesne"), Piątek („Człowiek, który był Czwartkiem"), Karenin („Anna Karenina"); w T. Wołyńskim - Cyrano („Cyrano de Bergerac"). Najważniejsze role powojenne to: w Warszawie w T. Polskim: Gdyralski („Szkoła obmowy"), Apollon („Oresteja"); w Olsztynie: Fantazy („Fantazy"), Rejent („Zemsta"), w warsz. T. Narodowym: Geniusz („Wyzwolenie"), Abrezkow („Żywy trup"), Kuba z Gorzejowy („Słowo o Jakubie Szeli"), Firs („Wiśniowy sad"), Starzec („Kordian"), Achilles („Kleopatra” CK. Norwida). W 1963 zagrał Przewoźnika („Most"), w 1964 Gaunta („Ryszard II"); w obu rolach uderzała „niezwykła prostota, zwięzłość i czystość środków wyrazu; owa powściągliwość i pozorna oschłość zewnętrznej ekspresji, pod którą wyczuwa się żar i burzliwość uczuć trzymanych na uwięzi. Poprzez nieliczne, mrukliwe i szorstkie wypowiedzi i poprzez skupione milczenie potrafi wyrazić cały dramat prymitywnego, ale wielkodusznego i pełnego godności, starego Przewoźnika; a w „Ryszardzie” monolog umierającego Gaunta był w jego ustach pozbawiony wszelkich cech retoryki, miał ton wysoki, ton autentycznego tragizmu - ton dziwnie współczesny” (L. Jabłonkówna). Owo wyczucie współczesności łączył z doskonałością warsztatową, z „nieskazitelnością rysunku aktorskiego, wyrazistością gestu i świetną dykcją, wspaniałym, pełnym głosem” (A. Grodzicki). W 1922 w warsz. t. Maska reżyserował z Schillerem widowisko baletowe „Pudło z zabawkami” (zapewne był to jego realizatorski debiut). Nawiązana wtedy współpraca trwała potem w T. im. Bogusławskiego i we Lwowie. Był nie tylko aktorem ale i „reżyserem, który jak mało kto inny pasował Schillerowi do roboty” (J. Szczublewski). Schiller uważał go, obok E. Wiercińskiego i W. Radulskiego, za jednego z „najbardziej utalentowanych i interesujących reżyserów młodego pokolenia”, „którzy zaznaczyli wyraźnie swe stanowisko w walce z szablonem i szarzyzną” (cyt. za B. Frankowską). Z okresu tej współpracy wymienić należy: „Skalmierzanki” (Warszawa, 1924), „Złoty płaszcz” (Warszawa, 1925), „Różę” (Lwów, 1927), „Człowieka z teką” (Lwów, 1931). We Lwowie, za dyr. W. Horzycy przygotował dwadzieścia osiem prem., ważniejsze to: „Wilki w nocy” (1932), „Powrót Odysa” (1932; otrzymał nagrodę za reż. na konkursie z okazji dwudziestej piątej rocznicy śmierci Wyspiańskiego), „Cezar i Kleopatra” (1933), „Cyd” (1933), „Candida” (1934), „Panna Maliczewska” (1934), „Pigmalion” (1936), „Ciotunia” (1937). Uznanie jako reżyser zyskiwał nie tylko wtedy, gdy współpracował z wielkimi inscenizatorami, jak Schiller czy Horzyca, chwalono też np. „Hamleta” (Lwów, 1928), „Podhale tańczy” i „Sprawę Jakubowskiego” (1929), „Cyrana de Bergerac” (1939). Po wojnie reżyserował m.in. „Fantazego” (1947), „Zemstę” (1948), „Pannę mężatkę” (1953) i „Warszawiankę” (1957, gościnnie w Jeleniej Górze). Był reżyserem o łatwym i dobrym kontakcie z aktorami; miał pasję pedag., dbał „o rozwój młodego aktora w każdej roli” (H. Małkowska); kładł nacisk „zarówno na aktorską jak muzyczną i plastyczną stronę” realizacji (S. Mrozińska). Brał udział w audycjach radiowych i przedstawieniach telew. (m.in. grał Dziada w „Sędziach”, Majora w „Fantazym”, Kardynała w „Urzędzie"). W filmie debiutował w 1916 w Moskwie („Wiry” wg H. Sienkiewicza). Po II wojnie świat., „dzięki swej wyrazistej, bardzo fotogenicznej twarzy, nieposzlakowanej dykcji i niezwykłej sprężystości gestu i postawy, które zachował do końca życia” (L. Jabłonkówna) grał z powodzeniem role chłopów i ludzi starych w kilku filmach pol., oraz w czeskim pt. „Romanca na trąbkę”. Wypowiadał się również w publicystyce teatralnej. Napisał pamiętnik „Aktorski życiorys” i podręcznik gry aktorskiej (maszynopisy obu prac w IS PAN). Był czynnym działaczem ZASP-u. Zaraz po wojnie przez kilka kadencji był członkiem Zarządu Głównego. W 1967 wszedł w skład Kapituły Członków Zasłużonych SPATiF-ZASP.

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.5852.1
      Polski Słownik Biograficzny t. 44 str. 165: psb.32255.1
      sw.407285 Akt małżeństwa: Warszawa św. Aleksander (obecn. m. Warszawa), 97/1914 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://metryki.genealodzy.pl/metryka.php?ar=8&zs=9214d&sy=330&kt=1&skan=097.jpg [podgląd]

    źródła:
    - chrzest: Akt urodzenia: Warszawa św. Trójca, 396/1892 http://metryki.genealodzy.pl/metryki.php?op=kt&ar=1&zs=1215d&sy=1892&kt=1
    - ślub: Akt małżeństwa: Warszawa św. Aleksander (obecn. m. Warszawa), rok 1914, nr aktu 97 [indeks na http://geneteka.genealodzy.pl/] http://metryki.genealodzy.pl/metryka.php?ar=8&zs=9214d&sy=330&kt=1&skan=097.jpg [podgląd]
    - pogrzeb: http://www.cmentarzekomunalne.com.pl/mapa/
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 28.04.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 3.12.71.237