Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Karol Aleksander Tomatis (ID: psb.35513.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Dalszy związek rodzinny z potomkami Sejmu Wielkiego (poza Genealogią potomków Sejmu Wlk.)
Uwaga! Tej osoby nie ma w Genealogii potomków Sejmu Wielkiego.
Dzięki uprzejmości autora zaglądasz teraz do Wielkiej Genealogii Minakowskiego (Wielcy.pl),
która jest od niej 10-krotnie większa (1.200.000 osób),
ale korzystanie z niej kosztuje 79 zł rocznie.
Zaloguj się
Autor za swoją pracę nie bierze ani grosza z budżetu państwa. Pomóż mu!

Ranking WGM: 443.158 (top 37%), Liczba łóżek od MJM: (brak koligacji) [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater PSB, człowiek teatru

  • Urodzony około 1739
  • zmarł w roku 1797 - Warszawa
  • Pochowany - Warszawa, cm. Ujazdowski
  • Wiek: prawdopodobnie 58 lat
  • All sources for this person
    Add or correct dates and places

  • Polski Słownik Biograficzny t. 54 s. 276 TOMATIS Carlo (ok.1739–1797) pierwszy antreprener teatru stanisławowskiego
ilustracja

Rodzice

  • Zaloguj się
  • Urodzony prawdopodobnie w roku 1710
  • zmarł
 
rodzice Zaloguj się
?1710-
   ? ?
|    |
2    3



|
Karol Aleksander Tomatis, bohater PSB, ca 1739-1797

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: w roku 1767): Zaloguj się, bohater PSB 1747-ca 1792, dzieci
    1. M Zaloguj się 1773-1775
    2. Ż Zaloguj się 1775-/1816
    3. Ż Zaloguj się 1778-1778
    4. Ż Zaloguj się 1781-1870
       & Zaloguj się ?1780-
    5. Ż Zaloguj się 1784-1784
    6. M Zaloguj się ca 1786-1818
    7. M Zaloguj się 1791-1791
  • Rodzeństwo, bratankowie lub siostrzeńcy/bratanice lub siostrzenice

    1. **Karol Aleksander **
    2. M Zaloguj się ca 1751-1823
      □  & Zaloguj się ca 1771-1800

    Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. TOMATIS Caterina (1747ok.1792) tancerka baletowa

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965”, t. I, PWN Warszawa 1973:

      TOMATIS, Thomatis, Tomatys, Karol Aleksander (ok. 1739 - ok. 1806), antreprener
      Był Włochem (pochodził z Piemontu, od 1720 należącego do królestwa Sardynii); żoną jego była tancerka Catterina Gattai. Używał tytułu hrabiowskiego. Ukończył akademię w Mediolanie, podczas wojny siedmioletniej służył w wojsku austr., potem był „kawalerem” ambasady austr. w Petersburgu. Jesienią 1764 przybył z Wiednia do Warszawy, polecony Stanisławowi Augustowi przez jego brata, gen. A. Poniatowskiego, na antreprenera mającego powstać w Warszawie pierwszego w Polsce stałego t. publicznego. 3 XII 1764 T. wraz z kupcem warsz. K. Czempińskim zawarł ze Stanisławem Augustem roczną umowę na zorganizowanie w Warszawie antrepryzy teatr, dającej przedstawienia komedii franc. opery włos., baletu oraz komedii pol.; król zagwarantował T. subwencję i prawo wyłączności w prowadzeniu teatru. Po realizacji podstawowych zobowiązań umowy (8 V 1765 nastąpiła inauguracja przedstawień franc., 7 VIII - opery włos. i baletu) Stanisław August zawarł 13 IX 1765 z samym T. dziesięcioletni kontrakt na prowadzenie t. warsz., z zobowiązaniem otwarcia sceny pol., co nastąpiło 19 XI 1765; w dowód uznania za wysoki poziom opery i baletu T. otrzymał od króla pokaźną gratyfikację i upragniony tytuł dyrektora rozrywek (directeur des plaisirs). Szybko jednak nadużycia finansowe T., zatargi z aktorami oraz intrygi i skandale, których ośrodkiem była piękna tancerka Gattai, żona T. (zwłaszcza słynny incydent z K. Branickim) skompromitowały i osłabiły pozycję T. jako antreprenera. Już w styczniu 1766 król nosił się z zamiarem przekształcenia antrepryzy T. w imprezę bezpośrednio administrowaną przez dwór, jednak zerwał kontrakt z T. dopiero w rok później (20 I 1767), zmuszony w ówczesnej sytuacji politycznej do likwidacji teatru. 1 IV 1767 zakończyła się działalność antrepryzy T.; z racji przedterminowego rozwiązania umowy otrzymał on wysokie odszkodowanie. Przebywał nadal w Warszawie; w 1770-71 był zatrudniony przy urządzaniu t. królewskiego w Zamku Ujazdowskim. Na pewien czas wyjechał za granicę. Wrócił wraz z żoną pod koniec marca 1772 do Warszawy z zamiarem otwarcia t. franc, w związku z czym starał się bezskutecznie o kupno przeznaczonej na rozbiórkę operalni. W lipcu 1773 wziął udział w nieoficjalnych sesjach Delegacji sejmowej poświęconych sprawie restytucji t. w Warszawie. Delegacja zawarła z nim umowę na zorganizowanie antrepryzy w karnawale 1774 (co z niewiadomych przyczyn nie doszło jednak do skutku). Można przypuszczać, że oferował także swe usługi królowi, kiedy - wg F. Ryxa - rozpatrywał on na jesieni 1773 różne projekty restytucji t. warsz.; musiały one jednak zostać stanowczo odrzucone (do końca czasów stanisławowskich T. występuje w dokumentach teatr, tylko jako widz). Po 1773 w dalszym ciągu przebywał w Warszawie. Uprawiał szulerkę, był także używany do różnych transakcji i poufnych misji, także politycznych (m.in. przez króla). Dorobił się znacznego majątku. Prowadził w Warszawie dom na wysokiej stopie; przyjmował i był przyjmowany w najwyższych sferach. Na pewien czas wyjechał do królestwa Sardynii, potem do Paryża (1776). W 1778 kupił od księżnej I. Lubomirskiej obszerną posiadłość na Sielcach i Mokotowie. W nadziei, że król zniechęci się do wymagających wielkich inwestycji Łazienek, T. zbudował w tej posiadłości w 1786-89 pałac wg projektu D. Merliniego, zw. Królikarnią. Gdy transakcja nie doszła do skutku, T. urządził w nim salon gry; w pałacu odbywały się także przedstawienia theatre de societe. Po wybuchu insurekcji 1794 T. był indagowany z racji swych bliskich stosunków z ambasadą ros. (był w przyjaźni z J. Bułhakowem i O. A. Igelstromem). Jako pierwszy antreprener T. Narodowego w Warszawie nie pozostawił dobrego imienia. Znał się na sprawach teatr. (przekonuje o tym jego korespondencja z królem i A. Moszyńskim), ale prowadząc t. myślał przede wszystkim o wyciągnięciu z niego jak największego zysku. Z chciwości dopuszczał się nadużyć: dawał np. do przedstawień stare dekoracje, pozostałe po dworskim t. Sasów, podając w rachunkach, że sprawił nowe. Aktorom zalegał często z wypłacaniem gaży. Forytował operę i balet z krzywdą dla komedii franc. i pol. (zachowały się dotyczące tej sprawy skargi aktorów francuskich). W utworzeniu t. pol. nie brał prawie zupełnie udziału (poza sprawami administracyjnymi, wynikającymi z zarządzania całością antrepryzy).

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 1: teatr.81680.1
      Polski Słownik Biograficzny t. 54 str. 276: psb.35513.1

    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 28.04.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie
    IP: 3.144.12.205