Sejm-Wielki.pl [start]
M.J. Minakowski, Genealogy of the Descendants of the Great Sejm
Zaloguj się contact
Name Surname: 

M Jan Tadeusz Białoszczyński (ID: teatr.2377.1)

Koligacja (szukanie pokrewieństwa) z: najkrótsza linia przodkowie
n.p. Mieszko I, Czesław Miłosz, Maria Skłodowska-Curie, Karol Wojtyła, Bronisław Komorowski, Marek Minakowski
Małżonek potomka uczestnika Sejmu Wielkiego
Ranking WGM: 420.383 (top 36%), Liczba łóżek od MJM: 21 [wyłącz kolorowanie] [?]


bohater Wiki, człowiek teatru

ilustracja

Rodzice

ilustracja
 
rodzice Jan Białoszczyński
?1870-
   Maria Sieńczak
?1870-
|    |
2    3



|
Jan Tadeusz Białoszczyński, bohater Wiki, 1899-1979

śluby i dzieci, wnuki, i do prawnuków

ilustracja
  • żona (ślub: około 1910): Jadwiga Józefa «Kossocka» Śliwińska, człowiek teatru 1898-1975 , (Rodzice : Bronisław Śliwiński, głowa w spisie ludn. Krakowa 1864-1923 & Klementyna Tańska 1866-)
  • Najbliżsi sławni ludzie (wg kryterium PSB)

    W stopniach ° wyrażona liczba ogniw w łańcuchu, w którym każda następna osoba jest dzieckiem, rodzicem lub małżonkiem poprzedniej;
    wersja pełna (przy opłaconym abonamenice) pokazuje wykres powiązania; w wersji darmowej kliknięcie prowadzi do strony o danej osobie.

    1. OBORSKA Zofia (ok. 1787-1857) dama z Ks. Warszawskiego, kochanka ks. Józefa
    2. OBORSKI Antoni Aleksander (1779-1841) pułkownik WP, wolnomularz, malarz
    3. PONIATOWSKI Józef Karol (1809-1855) oficer
    4. POTOCKI Józef (ok. 1695-1764) starosta szczerzecki i czorsztyński, kasztelan lwowski
    5. SCHAETZEL Stanisław (1856-1942) adwokat, burmistrz Brzeżan
    6. PONIATOWSKI Józef Antoni (1763-1813) wódz armii polskiej, marszałek Francji
    7. SCHAETZEL Tadeusz (1891-1971) pułkownik, dyplomata, polityk
    8. KOZICKI Jerzy (1890-1952) inżynier naftowy, poseł
    9. OBORSKI Józef (ok. 1737- po 1797) pułkownik, poseł, kasztelan ciechanowski
    10. PSARSKI Władysław (1888-1944) inżynier cukrownik, działacz gospodarczy
    11. OBORSKI Baltazar (ok. 1700-1768) poseł, podkomorzy liwski
    12. MORSKA Magdalena Katarzyna (1762-1847) malarka, projektantka ogrodów, filantropka
    13. PONIATOWSKI Andrzej (1734-1773) generał w służbie austriackiej
    14. POTOCKI Piotr Franciszek (1745-1829) starosta szczerzecki, poseł
    15. POTOCKI Ignacy (1738-1794?) poseł, marszałek ziem generału ruskiego konfederacji barskiej
    16. POTOCKI Feliks (1777-1811) pułkownik wojsk Księstwa Warszawskiego
    17. MAŁACHOWSKI Józef (1751/52-1795) starosta karaczkowski, poseł na Sejm Czteroletni
    18. GOSTKOWSKI Roman (1837-1912) profesor Politechniki Lwowskiej
    19. SZOŁDRSKI Ludwik (1675-1749), starosta generalny Wielkopolski
    20. REY Jan Michał (zm. 1786) kasztelan zawichojski

    Uwagi

    • „Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980”, t. II, PWN Warszawa 1994:

      BIAŁOSZCZYŃSKI Jan Tadeusz (25 XI 1899 Tomanowice k. Mościsk w Przemyskiem - 24 I 1979 (Warszawa), aktor
      Był synem Jana B., rolnika i urzędnika skarbowego, i Marii z Sieńczaków, mężem - Jadwigi Kossockiej. Ukończył w Krakowie Gimn. św. Jacka i Miejską Szkołę Dram.; 25 VI 1921 podczas popisu uczniów grał Gustawa we fragm. „Dziadów”. Debiutował 10 IX 1921 jako Karol von Schaunberg („Burmistrz Stylmondu") w krak. T. im. Słowackiego i grał na tej scenie do 1924. W sez. 1924/25-1926/27 występował w T. Miejskim w Łodzi (z zespołem tym w listopadzie 1925 w Kaliszu), 1927/28 i 1928/29 w T. Polskim i Małym w Warszawie, 1929/30 w T. Miejskich na Pohulance i Lutnia w Wilnie, 1930/31 i 1931/32 ponownie w T. Miejskim w Łodzi (brał udział w gościnnych występach tego teatru w Warszawie w czerwcu 1931). W sez. 1932/33-1935/36 był aktorem T. Miejskich pod kier. W. Horzycy we Lwowie; z zespołem lwow. grał w Krakowie w lipcu 1933 i 1934. W listopadzie 1935 wystąpił gościnnie w T. Miejskim w Łodzi, a w sez. 1936/37 występował w nim stale. W 1937 przeniósł się do Warszawy i w sez. 1937/38 i 1938/39 grał w T. Narodowym i Nowym (współkier. był wtedy Horzyca); w zespole tym miał też pozostać na sez. 1939/40. Od 1927 występował w PR, od 1937 w filmach polskich. Podczas okupacji niem. pracował jako szatniarz, robotnik i urzędnik, występował też w warsz. t. jawnych: Komedia (z tym teatrem gościnnie w 1944 w Krak. T. Powszechnym), Nowości i Maska. Po powstaniu warsz. był wywieziony do obozu w Zakroczymiu; w 1945 leczył się w Łodzi i Zakopanem. Od sez. 1945/46 występował w Krakowie; przez dwa sez. samodzielności tej sceny w Starym T., a do końca sez. 1951/52 należał do zespołu T. Dramatycznych. Jesienią 1950 grał gościnnie Hamleta w T. Polskim w Poznaniu. Od sierpnia 1952 w Warszawie: w T. Współczesnym, od 1955 także w Narodowym, gdzie pozostał, gdy rozdzielono zespoły w 1957, a dyrekcję objął Horzyca. W 1955 grał gościnnie Gospodarza w „Weselu”, inaugurującym działalność T. Domu Wojska Pol. w Pałacu Kultury i Nauki. Od sez. 1959/60 do emerytury, na którą przeszedł 1 IX 1975, był aktorem T. Polskiego. Jako emeryt grał jeszcze w T. Polskim (1976) i Powszechnym (1975-78). Jubileusz pięćdziesięciu pięciu lat pracy scen. obchodził 9 IX 1976 w T. Polskim jako Melvil („Maria Stuart” F. Schillera). Po wojnie występował często w słuchowiskach radiowych i w Teatrze TV oraz w wielu filmach, np. jako Ojciec Karola Borowieckiego („Ziemia obiecana”, 1975), Wuj Wiktora („Panny z Wilka”, 1979). Obdarzony był pięknym, głębokim głosem, którym umiejętnie operował. „Wyraziście i precyzyjnie podawał skomplikowane myślowo teksty” (S. Marczak-Oborski: „Teatr 1918-1939"). Gdy mówił „słychać było każdą zmianę rytmiki, każde przejście z blanc-verse'u do prozy”. „Niektóre zdania brzmią mu niemal jak melodia” (K. Puzyna). Świetna dykcja pozwalała na bardzo szybkie, w młodości określane jako żywiołowe, przekazywanie tekstu. Zwracała na scenie uwagę szlachetność zarówno jego sylwetki (z nieco sztywno osadzoną głową), przystojnej, choć nie banalnej twarzy, jak i gestu. „Gra na efekt i koturnowość” są „głównymi cechami tej indywidualności aktorskiej” (T. Hollender; cyt. za Z. Osińskim); „W usposobieniu artysty jest też pewna refleksja, stateczność, niemal flegmatyczność” (A. Grzymała-Siedlecki).
      Od pocz. kariery grał dużo i w różnorodnym repertuarze; w Krakowie wśród kilkudziesięciu, drobnych w większości ról, były m.in.: Edwin („Odludki i poeta"), Amant („Sześć postaci scenicznych w poszukiwaniu autora"), Kuba („Janosik” A. Galicy); w Łodzi np. Chonen („Dybuk"), Nieznajomy starzec („Percy Zwierżątkowskaja"), Leonard („Nie-Boska komedia"), Derwid („Lilia Weneda"); w Warszawie: Nikiforow („Tamten"), Matyjas Kikut („Opera za trzy grosze"), Bardos („Krakowiacy i Górale"); w Wilnie zwrócił uwagę m.in. jako Pascal („Maski") i Ksiądz Piotr („Dziady"). Najbardziej owocny artyst. był dla niego okres współpracy z Horzycą, który obsadzał go we Lwowie w rolach romantycznych i bohaterskich wielkiego repertuaru; równocześnie grał te; często w sztukach współczesnych, komediach, ; nawet farsach. Z pierwszego typu ról wymienić trzeba takie, jak: Lucyfer („Samuel Zborowski” J. Słowackiego), Franciszek Moor („Zbójcy"), Juliusz Cezar („Kleopatra” C. K. Norwida), Hrabia Henryk („Nie-Boska komedia"), Konrad („Wyzwolenie"), rola tyt. w „Peer Gyncie”, ponadto m.in. Gospodarz („Wesele"), Juliusz Cezar („Cezar i Kleopatra” G.B. Shawa), Żebrak-Faun („Marchołt gruby a sprośny"), Syme („Człowiek, który był Czwartkiem"), Rejent („Zemsta"), Franek („Przeprowadzka") i głośny Bruno Oders („Krzyk”, luty 1935). Rola ta, jak wspominał B. Dąbrowski, robiła „wstrząsające wrażenie”, porównywano B. z Jaraczem, „nawet oceniano jego grę korzystniej”. Powtórzył ją w Łodzi (listopad 1935), a w sez 1936/37 zagrał tam m.in. Wojewodę („Mazepa") i Czarowica („Róża"). Do warsz. T. Narodowego angażowany był jak pisał J. Ciecierski - „na role grywane dotąd przez Węgrzyna”. Recenzenci warsz. przyjęli B. z zainteresowaniem (pierwsza rola - Zygmunt w „Życiu snem"); podkreślano jego walory scen., ale często, nawet chwaląc osiągnięcia, wspominano że był niewłaściwie obsadzany; gdy grał bohaterskich amantów A. Grzymała-Siedlecki podejrzewał, że „w talencie pana Białoszczyńskiego tkwi, kto wie, czy nie bardzo dobry aktor charakterystyczny, a nie zaręczyłbym czy nie komik nawet"; gdy grał postacie realistyczne lub komediowe T. Boy-Zeleński uznał, że „heroiczny pan Białoszczyński nie wydaje się predestynowany do tego typu ról”. Po powtórzeniu lwow. Syme'a („Człowiek który był Czwartkiem"), zagrał m.in.: Kirkora („Balladyna"), Dawida („Bunt Absalona"), Tadeusza („Kochanek to ja"), Marka („Szaleństwo"), Jana („Czasu jutrzennego"), Ferrersa („Lśniący Strumień"). Po wojnie, wśród ok. dwudziestu, w większości dużych ról B. w Krakowie, do ważniejszych należały: tyt. w „Masławie”, „Orfeuszu” A. Świrszczyńskiej, Jan („Dom i pod Oświęcimiem"), Jagmin („Odwety"), Kostryn („Balladyna"), Konrad Siwicki („W Błędomierzu"), Rejent („Zemsta"), i - najszerzej analizowana i opisywana - Profesor Sonnenbruch („Niemcy”, 1949); o sukcesie B. w tej roli zadecydowały: inteligencja, elegancja, wewnętrzne skupienie i „olimpijskość”. Głośny też był jego Hamlet (Poznań 1950, reż. Horzycy), o którym tak pisał K. Puzyna: „W koncepcji ściszenia, przytłumienia, pod którym kipi pasja, namiętność, i żar goryczy i bólu doskonale sugerowany (...) uzyskał Białoszczyński najpiękniejsze momenty swej roli”. Osiem lat później, w warsz. T. Narodowym, nie powiódł się już powrót do rodzaju ról grywanych przed wojną. Konrad („Wyzwolenie") „nie odpowiadał już warunkom zewnętrznym postaci, przy tym brakowało mu wewnętrznego żaru, spontaniczności oraz - poza partiami lirycznymi - naturalności tonu” (Z. Krajewska). W T. Współczesnym grał m.in. Bruno Sztorca („Domek z kart”, 1953, Państw. Nagroda Artyst. III st.), w Narodowym powtarzał Profesora Sonnenbrucha (1955). W Polskim był już szanowanym nestorem; operował nadal pięknym głosem, szlachetnymi środkami aktorskimi, ale w sposób (niezależnie od roli) nieco retoryczny i dla współczesnej widowni mało atrakcyjny. Wśród prawie trzydziestu ról ostatniego okresu były: Chłopicki („Noc listopadowa"), Wernyhora („Wesele"), Dyrektor teatru („Dwa teatry"), Massynissa („Irydion"), Dominik Ilecki („Dzień jego powrotu"), Profesor („Chłopcy") i ostatnia - Gonzalo („Burza” Szekspira, T. Powszechny, prem. 16 XI 1978).

      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.21738.4
      „Słownik biograficzny teatru polskiego” t. 2: teatr.2377.1
      Epitafium na cm. Powązkowskim:
      Ś.P.
      TADEUSZ
      BIAŁOSZYŃSKI
      AKTOR
      + 1979

    źródła:
    - pogrzeb: Urz. M. st.W-wy http://cmentarze.um.warszawa.pl/pomnik.aspx?pom_id=4169
    ...

    Baza danych na stronach www.sejm-wielki.pl to drobny wycinek Wielkiej genealogii Minakowskiego, sięgającej średniowiecza, zawierającej ponad 1.200.000 osób nawzajem skoligaconych, w tym znaczną część sławnych Polaków wszystkich epok; więcej na ten temat na Wielcy.pl .
    Baza jest uzupełniana codziennie
    — bardzo proszę o nadysłanie uzupełnień na adres mj@minakowski.pl . Z góry dziękuję!


    Serwisowi Sejm-Wielki.pl patronuje Stowarzyszenie Potomków Sejmu Wielkiego, działające pod patronatem Marszałka Sejmu RP.

    Znani: literaci, malarze, muzycy, aktorzy, dziennikarze, odkrywcy, historycy, wojskowi, filozofowie, ludzie Kościoła, prawnicy, politycy: przedrozbiorowi, dziewiętnastowieczni, przedwojenni, powojenni, współcześni, parlamentarzyści II i III RP oraz PRL, uczeni (członkowie akademii nauk): nauk społecznych, nauk biologicznych, nauk ścisłych, nauk technicznych, nauk rolniczo-leśnych, nauk medycznych, nauk o ziemi

    Cytuj: Marek Jerzy Minakowski, Wielka genealogia Minakowskiego (Wielcy.pl), wydanie z 26.04.2024.
    © 2002-2024 Dr Minakowski Publikacje Elektroniczne — Regulamin, polityka prywatności i cookie

    Thank you for using
    my website Sejm-Wielki.pl

    This is part of The Great Minakowski Genealogy (Wielcy.pl), which contains the genealogy of 1,200,000 people from the Polish elite from the Middle Ages to Today.

    What you see here is the free portion (about 12%).
    Please support me so that it can continue to be available for free.

    Just subscribe to the full version (Wielcy.pl) and this window will not appear.

    Marek Jerzy Minakowski

    1-year subscription (79 zł)
    lifetime subscription (390 zł)

    log in if you already have an account here

    Close this window for now

    IP: 18.222.120.133